Otmar Szafnauer maakt gehakt van zijn voormalige team Renault/Alpine: "Ze snapte niks van de sport"

Otmar Szafnauer maakt gehakt van zijn voormalige team Renault/Alpine: "Ze snapte niks van de sport"

door Liam Cuperus

De voormalig teambaas maakt het team van Alpine/Renault met de grond gelijk.

Onrust

Sinds een aantal seizoenen is er veel onrust binnen het team van Alpine. Verschillende topmannen zijn al vertrokken bij het team, en de resultaten op de baan waren voor een lange tijd ook niet in orde. Ze begon de Franse renstal 2024 als het langzaamste team op de grid, en besloot Renault te stoppen als motorleverancier van het team. Vanaf 2026 zal Alpine dus gaan rijden met Mercedes motoren.

Echter, verbeterde de resultaten van Alpine gedurende het 2024 seizoen en werd er een nieuwe teambaas aangesteld in de naam van Oliver Oakes. Desondanks maakt Otmar Szafnauer (teambaas van Alpine in 2022 en 2023) alsnog zijn voormalige team de grond in.

"Als ik terugkijk naar het grotere geheel, denk aan de hele structuur binnen Formule 1-teams, kom je eerst uit op de begindagen van Eddie Jordan, Frank Williams, en Ron Dennis", begint hij in de Formula for Success podcast.

"Zij begrepen autosport tot in de details en kwamen vaak vanuit de opstapklassen naar de Formule 1. Bovendien hadden ze vaak zelf geracet. Zij waren eerst juniorontwerpers of -monteurs, of wat dan ook. Je kan het zelfs van Vijah Mallya zeggen. Hij racete zelf in India en zo had hij verstand van autosport. Hij gaf ons genoeg tijd om een verschil te kunnen maken."

Ook trekt Szafnauer een harde vergelijking met huidige staat van de Formule 1:"Als je de Formule 1 goed begrijpt, weet je dat er geen simpele routes naar de top bestaan. Je hebt geen toverstaf, maar je moet gedurende een langere periode hard werken om te winnen. De andere teams zijn namelijk ook slim. De nieuwe eigenaren van Formule 1-teams denken echter anders. Ze begrijpen weinig van de autosport en zien de Formule 1 als een sport. Ze vergelijken het met voetbalteams, waar je snel vijf basisspelers kunt vervangen en binnen no-time van een middenmotor naar titelkandidaat gaat. Ze denken dat de autosport hetzelfde werkt, maar vooral in de Formule 1 is dat niet zo. Je moet voor een langere periode blijven verbeteren en uiteindelijk kan je dan winnen."

Dat ging volgens Szafnauer mis bij Renault: "Als je naar de successen van Adrian Newey bij Red Bull kijkt, had hij vijf jaar nodig om een kampioenschap te winnen. Mercedes kocht Brawn GP, net nadat het team een titel gewonnen had.Toch hadden ze vijf jaar nodig om weer een wereldtitel te winnen. Dan gaat het nog over teams die het snel gedaan hebben. Niet iedereen is snel, want het heeft veel tijd nodig. Ik besefte al snel dat de eigenaren van Renault, of Alpine, helemaal niets van autosport snapten."

"Het verwachtingspatroon kwam niet overeen met de realiteit. Ze wilden van de ene op de andere dag successen behalen. Ze wilden dat ik iedereen ontsloeg, alsof het een voetbalteam was, en dat ik 20 procent van de werknemers zou vervangen. Mijn reactie was dat het niet de juiste aanpak betrof en ik niet zomaar veel mensen kon ontslaan, ook omdat ze goed werk leverden. Het was puur om de cultuur te veranderen. Zo werkt het gewoon niet, dus toen wist ik dat het tijd was om te vertrekken. Ze hadden andere ideeën over hoe je een Formule 1-team moest leiden."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk