Peter Windsor lacht zich een bult om 'belachelijkste suggestie ooit' van Lewis Hamilton

Peter Windsor lacht zich een bult om 'belachelijkste suggestie ooit' van Lewis Hamilton

door Michael Janiec

F1-analist Peter Windsor lacht zich in zijn vuistje om wat Lewis Hamilton recent beweerde. Red Bull Racing zou volgens de zevenvoudig wereldkampioen té vroeg aan de RB20 voor 2024 mogen beginnen. En omdat de huidige RB19 zo ijzersterk is, is dat in de optiek van de zevenvoudig wereldkampioen oneerlijk.

Peter Windsor kan echt niet geloven dat Lewis Hamilton achter zijn 'bizarre suggestie' staat

De Mercedes-coureur pleitte daarom voor een vastgestelde datum waarop alle teams pas aan de ontwikkeling van de volgende F1-bolide mogen beginnen.

De Australiër vindt het ronduit één van de meest bizarre dingen, die hij ooit hoorde als wat Lewis bedoelt, daadwerkelijk klopt. In zijn terugkerende analyses op YouTube is Windsor nogal vermaakt door die suggestie.

De voormalige manager van Williams kan twee redenen bedenken waarom Lewis zoiets beweert. Hoewel de eerste nog enigszins te begrijpen is, ziet Windsor de tweede als een grote grap: "Ik denk dat het een grap was om Red Bull boos te maken, dat moet wel", klinkt het.

"Als Hamilton dat echt bedoelde, was dat echt het meest belachelijke dat ik ooit heb gehoord."

Peter Windsor

Het aanzienlijk beperkte ontwikkelingsbudget draagt eraan bij dat de aandacht, evenals de bijhorende middelen, ingezet worden op de langere termijn. En dat werkt juist in het voordeel van Red Bull Racing, weet Windsor.

Red Bull Racing domineert ook in uitgavenpatroon...

"Alleen omdat één team het zo goed doet, kunnen ze zich richten op het volgende jaar. En dat is met een budgetplafond leidend. Zonder die limiet, waren ze misschien nog niet eens begonnen aan de volgende auto", concludeert Winsdor.

Het mes snijdt aan twee kanten in opzicht van de gevolgen van het budgetplafond voor prestaties op lange termijn vinden. Want wie zijn zaken niet op orde heeft wat betreft de auto, denk aan balans, aerodynamische efficiëntie, enzovoort, moet daardoor kiezen of delen en budget blijven besteden aan de huidige bolide. Met het onzekere vooruitzicht dat dit ontwikkelingspad mogelijk meer kost, dan oplevert gaandeweg. De basis ervan, die evengoed de broedgrond is voor de volgende auto, biedt weinig zekerheid over wat écht werkt al en ook volgend jaar geïmplementeerd kan worden. Red Bull Racing lijkt in dat opzicht amper bij te houden als het momentum aangehouden wordt na 2023…

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk