Interessant nieuws vanuit de paddock van Zandvoort bij de Dutch GP. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner laat blijken dat een samenwerking op motorisch vlak met Porsche en Honda niet botert met de ambities van het team. Red Bull Racing zou zelf de leiding willen nemen in opzicht van de nieuwe motor ontwikkelen, die vanaf 2026 in Formule 1 geïntroduceerd wordt.
Samenwerking tussen Porsche en Red Bull Racing in F1 lijkt verder weg dan ooit
Zo schrijft de website van thejudge13. De teambaas kreeg na de eerste vrije training van de Dutch GP meerdere vragen over de mogelijke samenwerking met Porsche. Het is al enige tijd stil rondom de deal die eerder als ‘heel complex’ genoemd werd door het Red Bull-kamp. Wat die situatie bemoeilijkt eveneens: inmiddels heeft Audi het groene licht om als team en motorleverancier tot de koningsklasse toe te treden vanaf 2026. Aangezien Audi, net als Porsche, onder de Volkswagen Group valt, zou de komst van beide merken naar F1 voor onnodige concurrentie kunnen zorgen.
Dat Red Bull Racing zo uitvoerig in de nieuwe motorfaciliteiten geïnvesteerd heeft met het oog op de nieuwe motorreglementen - volgens het medium drijft dat de beslissingen in opzicht van een potentieel partnerschap met een groot automerk.
“We maken grote stappen met onze eigen motor die enkele weken geleden voor het eerst werd gestart”, opende Horner eerder vandaag op Zandvoort. “2026 is nog ver weg en wij zijn volledig gefocust op ons eigen plan voor de motor. Zo ook wat betreft het talent dat wij binnenhalen bij ons team”, vervolgt de Brit.
Ook Honda zou moeten schikken als het merk motoren aan Red Bull wilt blijven leveren in toekomst
Red Bull wil de controle behouden over het motorproject. Het is daarbij niet de vraag of het team zich aanpast, maar in hoeverre een potentiële motorpartner/leverancier bereid is om te schikken: “Elke relatie met een motorleverancier of partner moet passen bij wat wij willen. We hebben een ongelooflijk team qua sterkte en diepte. Het is een uitdagend nieuw hoofdstuk waaraan wij beginnen met het ontwikkelen van een eigen motor”, stelt Horner.
Honda lijkt nog een voet tussen de deur te houden bij Red Bull. Maar of dat voldoende is? “Honda trok zich terug uit de Formule 1. Ze hielden nog een lijntje open door onze overeenkomst met HRC (Honda Racing Corporation red.).
(Wat betreft Porsche, aldus het medium) - die trein is al vertrokken. We zijn volledig toegewijd aan Red Bull Powertrains, we hebben ongeveer 300 mensen die aan de motor werken van 2026”, onthult de teambaas.
Horner voegt eraan toe dat een samenwerking enkel mogelijk is als die aansluit bij de huidige operatie: een inhouse motorafdeling van Red Bull Racing waar naadloos gewerkt kan worden aan het integreren van de motor met het chassis.
Tenslotte meldt thejudge13 dat een nieuwe motorleverancier binnen acht weken de knoop moet doorhakken wat betreft de deelname vanaf 2026. Al met al kun je concluderen dat het waarschijnlijk niets zal worden, aangezien Porsche 50 procent van Red Bull Racing wilde kopen en daardoor (te) veel inspraak wilde.
0 reacties