De derde dag van de pre-season F1-test in Bahrein zit erop. Sergio Perez heeft op de C4-band de snelste tijd gereden, een lage 1:30s. In afkoelende omstandigheden, vergelijkbaar met de kwalificatie van volgende week zaterdag, focusten de F1-teams zich meer op de snellere runs. Lees hieronder de samenvatting terug.
Pre-season F1-test Bahrein 2023 dag 3: onderlinge verhoudingen steeds duidelijker?
De openingsminuten van de F1-test worden afgetrapt met een rode vlag. Sergio Perez is een stukje van zijn RB19 verloren en dat moet opgeruimd. Het gaat om een stukje tape, dus veel lijkt er niet aan de hand.
Vandaag zal Perez de test op zijn nemen namens Red Bull Racing. Max Verstappen is inmiddels klaar namelijk. Wel zien wij in de ochtend (middag)sessie dat Nyck de Vries weer heeft plaatsgenomen in de AT04.
Terwijl iedereen op stoom komt, staat er eindelijk een Mercedes bovenaan. George Russell rijdt op de C3-mediums de snelste tijd, maar heeft met +0,005s marge Nico Hulkenberg op zijn hielen. De ‘comeback-kid’ van Haas F1 rijdt eveneens op de C3-band. Even later verbetert de Duitser, goed voor de eerste plek op dat moment.
Een schrikmoment voor Oscar Piastri: de achterkant breekt abrupt uit en hij belandt in een spin. De gigantische asfaltstroken op het circuit voorkomen gelukkig erger. Hij herstelt tijdig en blijft uit de muur.
Zorgen bij Mercedes
Russell probeert het nogmaals: 1:37.707s voor de Brit met de C5-band. Hij is ruim een seconde sneller dan de rest op de C3-band erachter. Nogmaals dan: ook dan scherpt Russell aan: 1:31.442 op dezelfde band. Maar genoeg? In de Viaplay-studio denkt men van niet.
En dat blijkt weer. Charles Leclerc zet aan op de iets hardere C4-banden en klokt direct een 1:31.164s. Even later, scheert hij daar nog een fractie af: 1:31.024s.
Ook Felipe Drugovich meldt zich in de top-drie op de C5-band. De Braziliaan maakt een goede eerste indruk in de Aston Martin als de vervanger van de geblesseerde Lance Stroll.
(Terugkomende) problemen bij Alfa Romeo
Enkele minuten voor klokslag 11 uur Nederlandse tijd valt Valtteri Bottas stil met de Alfa Romeo. Zo veroorzaakt het F1-team weer een rode vlag net als in het slotdeel van de vorige pre-season-testdag. De versnellingsbak lijkt weer te blijven steken in een versnelling. Verontrustend. Gelukkig biedt de naderende lunchpauze nog wat spelingsruimte om niet te veel track-time te verliezen.
De Alfa Romeo-monteurs zijn daarna druk in de weer achter de schermen. Zou dan toch de eerste Ferrari-krachtbron het loodje hebben gelegd? Bij Viaplay denkt men van wel.
Zodoende komt de sessie dan ten einde zonder grote noemenswaardigheden. Leclerc is nog steeds de snelste man, gevolgd door Russell (+0,4s) en Drugovich (+1,0s) op de één compound zachtere C5-band (zachtste). Na de lunchpauze zal de laatste en derde F1-testdag in Bahrein hervat worden.
Stuiver wisselen - tijd zoeken
Het typische beeld in de sloturen van de laatste testdag: de teams vergaarden voldoende data en willen weten wat dat huiswerk betekent. Liefste op de limiet, want dan weet je evengoed dat de boel heel blijft, zodra het er echt om te doen is.
Terwijl de avond valt, zakken de tijden. Dusdanig zelfs, dat de pole ronde van Charles Leclerc uit 2022 alweer gezien blijkt in het slotdeel van de sessie. Sergio Perez laat zien dat Red Bull Racing een dusdanige evolutie heeft bewerkstelligd, dat de verloren downforce door de vloerrand te verhogen alweer gecompenseerd is. Indrukwekkend.
Hitte management in Bahrein blijft een ding. Niet enkel vanwege de koeling van de auto, maar ook omdat de straffe weersomstandigheden vergezeld worden door een ruwe laag asfalt die óók aan de banden vreet.
Titeluitdagers zoekende
Desondanks blijven rode vlaggen uit voorbij de twee vlaggen aan het einde die voor de training zijn bedoeld. De stabiele reglementen lijken ook de betrouwbaarheid goed gedaan te hebben bij teams. Logisch, aangezien de sprong (en het ontwerp) niet zo wezenlijk anders is.
Waar het toch nog steeds ontiegelijk onzeker lijkt: Mercedes. Lewis Hamilton klokt weliswaar de tweede tijd, maar doet dat op de allerzachtste compound C5 en komt nog ruim drie tiende tekort.
Ferrari trekt intussen stoïcijns een eigen plan. Het team zou nog veel huiswerk hebben op vlak van de degradatie (deg) van de banden. Ze hebben in ieder geval een week nu.
Vrijdag moet het allemaal kloppen liefste, want de eerste puntentelling is dan akelig dichtbij. We zullen dan pas de echte rangorde zien, al hebben wij nu natuurlijk enig idee wat de verhoudingen zijn van voren.
0 reacties