Oud Toyota Formule 1-coureur Ralf Schumacher kijkt uit naar de terugkeer van het Japanse merk in de sport.
Samenwerking met Haas
Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat Toyota vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten gaat samenwerken met team van Haas. De Japanse fabrikant was als eerder actief in de Formule 1 van 2002 t/m 2009.
Toyota gaat vooral op het technische gedeelte van Haas richten, daarmee wordt vooral het uitwisselen van expertise, middelen en personeel.
Ralf Schumacher kent het team van Toyota als geen ander, hij reed er namelijk van 2005 tot 2007. In een interview met Sky Sports kijkt de Duitser o.a. terug op zijn bij het team: "Ik heb er goede herinneringen aan, maar ook moeilijke herinneringen. Want het motto van Toyota dat iedereen alles kan doen en dat de kwaliteit hoog moet blijven, past natuurlijk niet helemaal in de Formule 1. Ik hoop dat Toyota dit heeft geleerd en echt probeert een groep mensen te vinden die ze kunnen vertrouwen en die gezamenlijk goed werken".
Daarom is de oud Formule 1 ook erg benieuwd hoe de samenwerking met Haas zal gaan:"Op korte termijn kan Toyota al bijdragen met de windtunnel in Keulen. Ferrari en McLaren hebben die windtunnel ook gedeeltelijk gehuurd. Toyota heeft nog steeds alle faciliteiten en ze worden up-to-date gehouden. In principe kun je dus ontwikkeling kopen van Toyota en dat is iets wat Haas mist, net als mankracht. Toyota kan daar dus aan bijdragen".
Wat kan Toyota verwachten?
"Formule 1 ontwikkelt zich ongelooflijk. Het is een melkkoe geworden", vervolgt de Duitser over wat Toyota kan verwachten met een terugkeer in de sport.
"Je verdient er wereldwijd heel veel geld mee. Het imago van Toyota is de laatste tijd niet bijzonder goed. Hybride technologie is het stokpaardje van Toyota en daarom is de terugkeer logisch."
"En dan ben ik benieuwd, als ze echt naar de Duitse mentaliteit neigen, ook op de lange termijn samen met Haas, hoe dat financieel gepresenteerd gaat worden. Want je moet niet vergeten dat het kostenplafond en het loonniveau en ook de bijkomende kosten natuurlijk anders zijn dan in Engeland. Dus dat is nog een uitdaging", sluit Ralf Schumacher af.
0 reacties