Red Bull zette hun dominante lijn in het Formule 1-seizoen 2023 voort met een overwinning tijdens de Grand Prix van Canada, goed voor de achtste opeenvolgende overwinning. De technisch directeur van het team, Pierre Waché, lichtte het geheim achter de onverslaanbare prestaties van hun RB19-auto toe.
Technisch directeur Pierre Waché verklaart wat RB19 zo sterk maakt
Waché benadrukte de efficiëntie van de auto als zijn grootste kracht dit jaar: "De efficiëntie, zou ik zeggen. Op verschillende circuits kunnen we downforce produceren zonder enorme luchtweerstand. Dat is denk ik de belangrijkste kracht, ja. Eerlijk gezegd denk ik dat als je een auto maakt, je hem zo snel mogelijk probeert te maken. Een zo snel mogelijke auto”, vertelde de techneut aan Sky Sports.
"En daarna hangt het succes niet alleen van jou af, maar ook van de anderen. Dan ja, het verschil is groter dan we hadden verwacht", voegde Waché eraan toe.
Waché benadrukte het belang van de ingewikkelde details van de bodem van de auto en legde uit dat de vloer een belangrijke rol speelt in de aerodynamische prestaties en dat de aandacht voor detail in verschillende gebieden van de auto bijdraagt aan de algehele optimalisatie ervan. Hij prees de aerodynamische afdeling van het team voor hun uitstekende werk.
De gevolgen van mindere windtunnel en CFD-uren voor Red Bull
De dominante vorm van Red Bull in 2023 heeft vragen opgeroepen over de impact van de straf voor het overtreden van het budgetplafond in 2021. Hoewel de straf op dit moment geen invloed heeft op Red Bull, gaf Waché toe dat het later dit jaar wel gevolgen zal hebben en zelfs hun auto voor 2024 zal beïnvloeden.
Hij legde uit dat de beperking het aantal tests en ontwikkelingen dat ze kunnen doen beperkt, waardoor ze gedwongen worden om efficiënter te werken. Ondanks de uitdagingen ziet Wache de positieve kant, omdat het het team stimuleert om betere processen te ontwikkelen en gemotiveerd te blijven ondanks de tegenslagen.
Red Bulls superioriteit op het circuit heeft ertoe geleid dat sommige concurrenten hebben gesuggereerd dat het team nog niet het volledige potentieel van hun RB19 heeft benut. Waché wees deze beweringen echter van de hand door te zeggen dat ze hard pushen in de kwalificatie en dat ze, net als iedereen, de race strategisch managen om banden te sparen en stints te verlengen. De Franse ingenieur gaf toe dat het voordeel ligt in pace management tijdens de race, maar verwacht dat hun concurrenten zich zullen verbeteren en het gat zullen dichten met hun eigen updates.
De vraag blijft in hoeverre die concurrenten bereid zijn om dit jaar op te offeren, zodat er meer middelen naar de auto van 2024 kunnen gaan. Damon Hill is van mening dat daarmee wachten onverstandig zou zijn.
0 reacties