‘Ook RB20 krijgt dan experimentele Mercedes side-pods’

‘Ook RB20 krijgt dan experimentele Mercedes side-pods’

door Michael Janiec

Als wij de voorspellingen van Autosport.com mogen geloven, dan heeft het design van RB20 nog meer in petto. Of ja, ‘less is more’ eigenlijk. Want het medium verwacht dat Red Bull Racing in het ontwerp nog verder in de voetsporen van Mercedes zal treden. Namelijk het (her)introduceren van het size-zero side-pod design.

Het intussen getoonde ontwerp zou enkel bedoeld zijn voor de warmere, eerste Grands Prix op de kalender. Nadat het eerste deel van de F1-kalender is afgewerkt, om precies te zijn in Bahrein, Australië en Saudi-Arabië, is de verwachting dat de RB20 in Japan voorzien wordt van het spraakmakende side-pod ontwerp.

Waarom Red Bull zou kiezen voor size-zero side-pods 

De verklaring voor deze ontwerpkeuze? Wat Mercedes voorheen ermee wilde bereiken: de contactoppervlakte met lucht(weerstand) verkleinen, zodat de auto als het ware efficiënter aerodynamisch presteert, dat is in principe een degelijke benadering.

Maar om die benadering echt effectief te laten werken, moet de overige aerodynamica, lees: wat vanonder de vloer gegenereerd wordt, wel kloppen. Datzelfde geldt voor de wielophanging en vering, die in tandem met de aerodynamica van de vloer moet werken.

En vooral op die twee kritieke vlakken heeft Red Bull Racing de huidige reglementen door. Wat ze in staat zou stellen om de grenzen ervan vanuit een effectievere basis te definiëren.

Het team is ervan overtuigd dat de stopwatch hun bevindingen in de simulator zal bevestigen. En als dat klopt, dan kan het zomaar betekenen dat Red Bull het seizoen zal ingaan met een voorsprong van een seconde.

Hoe groot de voorsprong daadwerkelijk is, hangt ook af van de concurrentie. Echter ziet het er niet naar uit dat Red Bull voor de conservatievere aanpak gekozen heeft in de zoektocht naar het behouden van een voorsprong op de rest.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk