Dr. Helmut Marko heeft een update gegeven over de progressie van RBPT (Red Bull Power Trains). Volgens de teamadviseur loopt het motorproject samen met Ford voor op concurrenten, zoals Ferrari en Audi. Mercedes zou in de optiek van de Oostenrijker in de buurt zitten.
Helmut Marko geeft update over RBPT: verder op schema dan Audi en Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff sprak eerder het vermoeden uit dat Red Bull zich publiekelijk tegen de reglementen verzette, omdat ze met hun eigen motorprogramma achterop liepen.
In een exclusief interview met Motorsport-Total, maakt Helmut Marko duidelijk dat deze bewering onzin is: "Ik denk niet dat we technisch achterlopen. We hebben mensen van Ferrari, Mercedes, Renault en Cosworth (voor de motorafdeling)", benadrukt de Oostenrijker.
"We hebben Ford als partner in de sector. We hebben absolute topmensen als het gaat om verbrandingsmotoren en twee hele knappe koppen aan de elektrische kant. In augustus draait nog een complete verbrandingsmotor met MGU-K en batterij (op de testbank). We liggen mijlenver voor op Audi, we liggen mijlenver voor op Ferrari en Mercedes zit er bijna bovenop."
Kosten noch moeite wordt gespaard, volgens de teamadviseur van Red Bull Racing. Erover waken dat die investering om de juiste redenen wordt gemaakt - de F1 tot een betere raceklasse maken - staat daarentegen onverminderd hoog als prioriteit: "We zijn gewoon gepassioneerde racers en we maken ons zorgen. We zitten niet in de Formule 1 om rijk te worden. We willen dat er weer echt goede sport is. En dat is waar we ons zorgen over maken."
Grotere nadruk elektrische motoren in F1 niet zonder risico's
In die visie staat de entertainmentwaarde van de sport evengoed centraal: "De Formule 1 is uiteindelijk een show. We moeten het publiek iets bieden. Het kan niet zo zijn dat we terug moeten schakelen naar de rechte stukken in Monza. Er is een zekere discrepantie", vervolgt Marko.
De Oostenrijker ziet haken en ogen aan ruim vijftig procent van het vermogen elektrisch genereren: "Elke autofabrikant zegt dat de batterij over drie jaar de helft van het gewicht en de dubbele actieradius zal hebben. Maar dat is geen feit. Dat zou je compenseren met zeven of tien procent minder elektrische systeemprestaties. We hebben e-fuels. We zouden de verbrandingsmotor kunnen omschakelen naar 60:40."
Noodgedwongen een zwaardere accu moeten gebruiken kent nog meer nadelen: "Het gewicht is een veiligheidsrisico. Het ongeval in Silverstone dat Max (Verstappen) in 2021 had, kan heel anders aflopen met zo'n zware batterij."
0 reacties