Na de bekendmaking dat Ford vanaf 2026 de officiële motorpartner wordt van Red Bull Racing, resteert de vraag wat dit voor Honda betekent. Teambaas Christian Horner stelt alvast gerust: Red Bull Racing en Honda blijven tot en met 2025 samenwerken. Anders gezegd: de Japanse motormaker blijft motoren aan het F1-team leveren.
Horner reageert op (voortzetten) samenwerking Honda
Ondanks dat de paden daarna scheiden, is de Brit is erg te spreken over de samenwerking met Honda: We hebben een ongelooflijke samenwerking gehad met Honda en toen ze aanvankelijk aankondigden zich in 2020 uit de Formule 1 terug te trekken, was dat met grote droefheid en dat was de aanleiding voor de oprichting van Red Bull Powertrains, om het heft in eigen handen te nemen voor onze eigen toekomst”, vertelt Horner bij de lancering van de RB19.
Maar goed. Een nieuwe samenwerking met Honda vervalt definitief, nu Ford binnengehaald is. Gelukkig blijft Honda desondanks trouw aan de eerder gemaakte afspraken: "En terwijl we aan die reis begonnen, was er een verandering van plan met Honda. Gelukkig hebben ze ingestemd motoren te leveren, totdat we onze middelen voor 2026 aan het opbouwen waren", voegde hij eraan toe.
In principe stond het blijven leveren van de motoren contractueel al vast: "Dat contract dat we hebben loopt tot eind 2025. We hebben een geweldige werkrelatie, ze zijn een ongelooflijk bedrijf en onder het huidige reglement zullen we met Honda tot aan de laatste race van het seizoen 2025 blijven pushen."
Horner: nauw blijven samenwerken met Honda tot 2026
Het is nog de vraag of Honda erin slaagt om een alternatief te vinden op Red Bull Racing. Een motorleverancier beschikt idealiter over een eigen fabrieksteam en een klantenteam die de motoren afneemt. Met het wegvallen van Red Bull Racing is het tweede team in de vorm van AlphaTauri ook direct van tafel.
Honda, als één van de zes partijen die zich heeft ingeschreven om motoren te leveren vanaf 2026, is deels terug bij af zo. De belangrijkste troef niettemin: het voordeel dat Honda in de afgelopen jaren ervaring opdeed in F1. Maar of het genoeg is om andere potentiële leveranciers voor te blijven? Dat moet nog blijken.
De situatie is in ieder geval wat duidelijker. De Japanners moeten toch echt elders kijken. "Met een OEM-partner als Ford, zijn onze wegen anders vanaf het seizoen van 2026. We wensen Honda het allerbeste voor 2026.”
"Maar tussen nu en dan zullen we zeer nauw samenwerken en proberen voort te bouwen op het succes dat we tot nu toe hebben behaald", aldus Christian Horner.
0 reacties