Red Bull Racing: 'Het wordt onze motor, niet die van Ford'

Red Bull Racing: 'Het wordt onze motor, niet die van Ford'

door Lysanne

Niet het Amerikaanse autobedrijf Ford, maar Red Bull Racing gaat het hart vormen van het regerend kampioensteam vanaf 2026.

Ford en Red Bull Racing

Regerend constructeurskampioen Red Bull heeft met diverse partijen gesprekken gehad om vanaf 2026 mee te gaan samenwerken, zowel met bestaande partner Honda en zelfs Porsche. Al snel bleek dit niet te werken voor Red Bull en zochten ze naar een nieuwe partij; Ford. Hoewel ze vrij lang in gesprek waren met Porsche, onthulde Dr. Helmut Marko recent dat de gesprekken van met Porsche en met Ford niet tegelijk plaatsvonden. "Nee, de gesprekken met Ford waren later".

"Beide partijen hebben elkaar benadert. De onderhandelingen werden persoonlijk gevoerd door president Bill Ford en CEO Jim Farley met onze teambaas Christian Horner, die ik steunde", aldus Marko. Het werd al snel duidelijk waarom Red Bull, na de oprichting van hun onderneming Red Bull Powertrains, gekozen had om met Ford samen te gaan werken in plaats van Honda of Porsche.

"Ook al heet het team Red Bull Ford of Ford Red Bull. De motor komt uitsluitend van Red Bull Powertrains. Ford zal betrokken zijn bij de batterijtechnologie."

'Kan stoppen wanneer ik wil

Hoewel Red Bull op dit moment de Formule 1 domineert, is er achter de schermen veel veranderd, vooral na het overleden van oprichter Dietrich Mateschitz. De relatie tussen Helmut Marko en de nieuwe CEO van het moederbedrijf, Oliver Mintzlaff, verloopt volgens de Oostenrijker redelijk: "We hebben elkaar twee keer ontmoet. Het valt nog te bezien in hoeverre hij zal reageren op onze ideeën. Red Bull Racing is altijd zeer onafhankelijk geweest".

Een ding is duidelijk en dat is dat Marko toch wel Mateschitz mist. "Het is niet langer zo dat ik me na elke sessie en race telefonisch meld. De directe, persoonlijke en vriendschappelijke relatie is er niet meer. Didi was een visionair. Dat zie ik niet meer." Met dat gezegd te hebben weet Marko ook niet hoelang hij nog bij Red Bull Racing zal blijven, omdat hij zijn rol eigenlijk nooit heeft geformaliseerd met een officiële titel of zelfs een contract. "Ik ben een vrij persoon", aldus Marko. "Ik kan op elk moment stoppen als ik niet meer gelukkig ben. Laten we afwachten hoe de toekomst uitpakt."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk