Red Bull Racing zal 2023 ingaan met een handicap, bovenop de al beperkte aerodynamische testtijd als winnaar van de constructeurs. Die verreweg minste 63 procent aan CFD- en windtunnel-uren oogt pittig. Toch is teamadviseur Helmut Marko optimistisch, Red Bull heeft met de RB18 als basis namelijk goud in handen en de reglementen blijven nagenoeg hetzelfde.
Marko spreekt van optimisme binnen team
Met een seizoen waarin je met de auto 17 van de 23 races wint - dan mag je gerust stellen dat je nog iets achter de hand hebt. 2023 is vooralsnog niet het grote onbekende dat Red Bull Racing, min of meer vanuit een opgelopen achterstand, in 2022 wist te overbruggen.
Het optimisme is groot bij het team, ook met het besef dat die handicap aanwezig is: "We hebben een handicap met de windtunnel tijden", vertelt Marko aan ServusTV. "Dat betekent dat we elk van onze windtunneltests moeten maximaliseren. Godzijdank zijn de regelwijzigingen beperkt. We hebben een zeer goede wagen. We zijn dus relatief optimistisch dat we in ieder geval weer vooraan zullen staan”, legt Marko uit.
Red Bull Racing is inmiddels aan de bouw van een hypermoderne windtunnel begonnen. De windtunnel die het team nu gebruikt zou uit de periode van de Koude Oorlog stammen. Hoewel die nieuwe windtunnel nog niet in gebruik genomen zal worden in 2023, staat daar tegenover dat het team al jaren met beperktere middelen weet te presteren op dat vlak.
Maar uiteindelijk blijft het fundament - bestaand uit sleutelfiguren binnen het team - ook leidend. Ondanks het verlies van Dietrich Mateschitz is het team zelf een goed geoliede machine. Volgens Marko zit daar ook de sleutel tot succesvol blijven in 2023: "Die continuïteit binnen het hele bedrijf is ongelooflijk belangrijk, dus denk ik dat we er goed voor staan”, aldus de teamadviseur.
0 reacties