Red Bull Powertrains, de recent gestarte eigen motorafdeling van het Formule 1-team Red Bull, maakt stappen, ondanks de kanttekeningen van het niet verdergaan met Honda als motorleverancier vanaf 2026. Adviseur Helmut Marko vertelde OE24 dat het team ‘nog een lange weg te gaan heeft’, voordat de krachtbron wordt ingezet, maar dat ‘alles volgens plan verloopt en de prestatiecurve klopt.’
De nieuwe motorformule voor 2026 zal aanzienlijke veranderingen meebrengen, waarbij de MGU-H verdwijnt en het elektrisch vermogen toeneemt tot helft van het gehele motorvermogen.
De andere helft van het motorvermogen zal moeten komen uit volledig synthetische, CO2-neutrale brandstoffen. En dat maakt het voor elk team een enorme uitdaging om snel een competitieve motor te ontwikkelen.
Red Bull voorzichtig optimistisch over RBPT-project
Ondanks de uitdagingen in verschiet, heeft Marko er alle vertrouwen in dat Red Bull Powertrains een competitieve motor kan leveren. "Nee, het moet werken. We hebben geen plan B."
"Vanaf 2026 racen we met onze eigen krachtbron. Tot die tijd willen we het best mogelijke prestatiepotentieel van Honda en dat heeft tot nu toe goed gewerkt. Honda was mijn deal, dus daar blijf ik voor zorgen."
De beslissing om een eigen motor te ontwikkelen is een grote investering voor Red Bull, maar het team gelooft dat het nodig is om op de lange termijn het lot in eigen handen te nemen.
Red Bull gelooft dat het de juiste beslissing heeft genomen door te investeren in een eigen motor. Het team heeft er vertrouwen in dat de nieuwe motor competitief zal zijn en dat het Red Bull een sterke basis zal geven voor succes in de komende jaren.
0 reacties