Over sandbaggen gesproken: het is de concurrentie opgevallen dat het gebrek aan snelheid van Red Bull Racing bij de Australische GP niet zozeer op de afstelling aankwam, maar omdat de Honda-motor mogelijk met 10 pk teruggeschroefd is tijdens de race.
Red Bull Racing zou motor teruggeschroefd hebben in Melbourne
Red Bull Racing gaf de indruk iets minder dominant voor de dag te komen op Albert Park afgelopen weekend. De constructeurs konden met Max Verstappen van voren de wedstrijd wel beheersen, maar zo dominant als in de eerste twee races oogde dat niet. Geen gat van ruim 35 seconden naar de eerstvolgende F1-auto erachter ditmaal dus.
En ja, zoals een oplettende lezer opmerkte, de rode vlaggen staken daar een dikke stok voor in het slotdeel. Maar Red Bull Racing zag er desondanks behoudender uit dit keer.
Volgens de berichtgeving van het Italiaanse Corriero dello Sport verhulde Red Bull Racing opzettelijk snelheid in Melbourne. Of beter gezegd: spaarde de motor door met 10 pk minder te rijden.
Betrouwbaarheid nog steeds vraagteken
Een ingenieur van een concurrerend team liet zich daarover uit, die zou uit de data hebben opgemaakt dat er motorvermogen ontbrak bij het door Honda aangedreven F1-team. “Het gat naar Mercedes, Ferrari en Aston Martin ten opzichte van Verstappen leek met ongeveer twee tot drie tienden te zijn afgenomen door een minder optimale afstelling. Het gat is echter niet zomaar gekomen. Volgens een engineer van een rivaliserend team reed Red Bull Racing bijna heel de tijd met tien pk minder”, schreef het medium.
Met de recente betrouwbaarheidsproblemen in het achterhoofd is deze aanpak begrijpelijk. Je bent uiteindelijk immers maar net zo sterk als de zwakste schakel in je ketting. De druk op zulke kwetsbare pijnpunten, denk aan het differentieel, verminderen is na twee 1-2 finishes wijzer, dan een nieuwe DNF riskeren, zolang het onderzoek nog loopt en/of houdbare oplossingen op zich laten wachten.
0 reacties