Zoals voor de één de deur sluit, Porsche, heropent de deur voor de ander (Honda). Red Bull Racing en Honda zien nog steeds een toekomst in een langere samenwerking in Formule 1. Met een waar volksfeest in het verschiet op Suzuka - waar de F1 eindelijk terugkeert in weekend van zondag 9 oktober - reist RBR-teamadviseur Helmut Marko af naar Tokio om het overleg te hervatten. Dit is wat Marko erover meldt en waarom een langere samenwerking tussen Red Bull en Honda meer dan logisch is.
Honda en Red Bull Racing samenwerking alsnog heel succesvol hoofdstuk
In de afgelopen twee jaar ging de GP van Japan niet door. Dat de F1 terugkeert in het land van dolenthousiaste fans, uitgerekend met de aanstaande (tweevoudig) wereldkampioen Max Verstappen voorzien van de Japanse Honda-motor… Geen betere timing om de samenwerking verder uit te zetten, één die ook als fundament dient voor de wereldtitel van Red Bull Racing als constructeur dit seizoen. Het Honda F1-project is daarmee ook eindelijk echt succesvol. Beter laat dan nooit, maar wat nu?
Marko meldt het volgende over de gunstige samenloop van omstandigheden wat betreft de tweede wereldtitel voor Max: "In opzicht van de feestomgeving zou Singapore helemaal niet slecht zijn," grapt Dr. Marko in gesprek met Osterreich.
"Maar wat onze motorpartner Honda betreft, zou Suzuka een week later nog beter zijn”, vervolgt hij.
Red Bull Racing speelt het slim met wispelturig Honda
En dat is niet voor niets natuurlijk. Red Bull weet dat de Japanse know-how, dat voortbordurend op de huidige motor, een ware joker is voor de motor van 2026. Dat Honda een stap teruggezet heeft door (te voorbarig) te besluiten dat F1 niet de toekomst is... En daarmee de teugels heeft later vieren als het ware; het biedt meer ademruimte voor Red Bull om regie te behouden bij de ontwikkeling van de toekomstige ‘eigen’ motor.
De faciliteiten staan er immers al. Dat Honda nu is teruggekomen op het besluit en in F1 actief wil blijven: het biedt die onmisbare stempel van de ervaring op de riskante onderneming van Red Bull. Een partner die waarschijnlijk nergens anders te vinden is, als het moet passen binnen de filosofie van Red Bull; dat zij de regie houden met de motorontwikkeling én team.
"De eerste motor die we hebben ontwikkeld heeft al op de testbank gedraaid, dus ook daar doen we het heel goed voor onszelf”, vertelt Marko. Een boodschap die ook Red Bull-teambaas Christian Horner verkondigde. Geen toeval natuurlijk: Red Bull communiceert de zelfstandige basis die er ligt en autonomie.
Red Bull Racing heeft Honda nodig - andersom is dat ook zo
Toch ziet de Oostenrijker dat de Japanners nodig zijn om succes te garanderen in het slaan van de brug richting de nieuwe motorreglementen van 2026. Dat de Japanse motormaker daarmee op pole staat straks als het aankomt op ontwikkelingen van synthetische brandstoffen. En zo ook innovaties in opzicht van meer elektrische energie opwekken met de MGU-K: bovenal praktische en vooral waardevolle kennis voor een grote speler op de personenauto's markt. Kortom: waarom niet?
Marko bevestigt tenslotte dat de gesprekken met Honda worden voortgezet in aanloop van de Japanse Grand Prix: "Daarover wordt onderhandeld, ik vlieg begin oktober tussen de races van Singapore en Suzuka naar Tokio", aldus Dr. Marko.
0 reacties