Red Bull Racing noemt voor het eerst een bedrag waarmee het team de budgetcap overschreden zou hebben. Die informatie onthult RBR-teambaas Christian Horner, die daarmee tegengeluid geeft aan de boodschap ‘dat Red Bull 'buitensporig' de budgetcap overschreden heeft én een zware straf verdient daardoor.
Horner ontkent dat Red Bull Racing voordeel heeft gehad door overschrijden budgetcap
Het Britse team, op zondag in Austin mogelijk constructeurstitelwinnaar, kampt nog steeds met erg veel kritiek in de media. De rivalen, die zich wel aan het budgetplafond hielden vorig seizoen, lobbyen voor een harde aanpak van de racende energiedrankjesfabrikant.
Dat er sprake is van zulke stemmingmakerij - volgens Horner maakt die 5 procent-grens van budget overschrijden, een ‘kleine’ overtreding, zulke harde conclusies trekken erg gemakkelijk. Niet gek dat ‘zij’ die ‘gezamenlijke campagne tegen Red Bull Racing’ voeren. "Ik denk dat de 5%-grens deel uitmaakt van het reglement waarnaar mogelijk moet worden gekeken. "
"Want het scala aan straffen is weer totaal subjectief”, zei Horner tegen de pers in Austin.
Red Bull Racing: budgetcap overschrijden met enkele honderden duizenden dollars
Horner blijft erbij dat zijn team ontschuldig is: "Ik denk dat dit heeft bijgedragen aan een gezamenlijke campagne om Red Bull een draconische straf op te leggen voor wat uiteindelijk waarschijnlijk een paar honderdduizend dollar is", vervolgde de teambaas. "Zoals ik al zei, zal ik later uitleggen waarom we binnen die inzending een andere mening hebben over wat ons standpunt was versus een ander."
"We moeten kijken naar wat de relevante kosten zijn en wat de relevante kosten zijn binnen het plafond en wat er buiten valt. En dat is waar de interpretatie vandaan komt. Ons standpunt is dat onze relevante kosten binnen het plafond vallen.”
“We zijn uiteraard in gesprek met de FIA over wat die kosten zijn en wat verzachtende omstandigheden zijn, enzovoort.”
De teambaas legt uit dat er zijn team handelde vanuit het idee dat de uitgaven zouden kloppen. "We hadden geen enkel voordeel vanuit een ontwikkelingsperspectief of een operationeel perspectief voor 2021 of 2022 door de manier waarop we binnen het plafond werkten. Onze inzending lag aanzienlijk onder het plafond.”
Om kracht aan dat argument te geven, vertelt Horner over de stappen die al vorig jaar werden genomen: "We hebben in 2021 een tussentijdse inzending gedaan", legde hij uit. "Er was geen feedback en geen suggestie dat we iets deden dat in strijd was met enig reglement”, vertelt de Brit.
Red Bull moest het lang doen zonder feedback van de FIA over de ingediende uitgaven, onthult de teambaas tenslotte: "Dan natuurlijk de indiening in maart, opnieuw hoorden we niets van die indiening in maart tot ongeveer september. Het is dus een aanzienlijke periode."
0 reacties