Red Bull Racing heeft voor het eerst gereageerd op het vonnis van de FIA. Het team accepteert het straf voor het overtreden van het budgetplafond in 2021. Na de bekendmaking van de strafmaat eerder deze vrijdag, heeft het F1-team het volgende gezegd tijdens een persconferentie vanuit Mexico City.
Red Bull Racing reageert op 'budgetcap gate' vonnis van FIA vanuit Mexico
Christian Horner begint: "We hebben daarna geen feedback gekregen", verwijst Horner naar eerder indienen van de uitgaven uit 2021. "Dus daarop gebaseerd hebben we voor onze inzending van maart 2021 dezelfde gedachtegang gebruikt."
De teambaas zegt geschokt te zijn door de reacties van zijn rivalen toen opeens het nieuws naar buiten kwam dat Red Bull teveel had besteed: "We waren in Singapore verrast en in shock door de beschuldigingen van de andere teams. Het verbaasde ons dat de details al duidelijk waren. Er was sprake van een lek."
Het nieuws over het overschrijden van de budgetcap kwam als een onaangename verrassing bij het vieren van de tweede titel van Verstappen: "We zijn toen door de FIA uitgenodigd voor een 'ABA' (Accepted Breach Agreement red.) We dachten dat dit proces snel doorlopen zou worden."
De FIA accepteerde volgens Horner de argumenten dat de teveel betaalde belasting voor een groot deel van dat bedrag verantwoordelijk was: "De overtreding bedroeg initieel 0,7 procent. De gesprekken werden daarna uitgesteld door het overlijden van Dietrich Mateschitz", vervolgt Horner.
De teambaas spreekt van een zware straf vooralsnog. Mede omdat het team al 15 procent minder ontwikkelingstijd voor aero heeft, in vergelijking met het nummer twee team, en 20 procent minder dan de nummer drie in kampioenschap. "Het zal veel invloed hebben op hoe we zullen presteren volgend jaar", concludeert Horner.
"We begrijpen dat deze regels nog in de kinderschoenen staan. We begrijpen dat de FIA het anders interpreteert. Een protest zou maanden, misschien wel twaalf maanden op zich laten wachten."
"Alle reacties, meningen en verwijten binnen de paddock tellen evengoed mee. Het is beter voor de FIA, de F1 en voor iedereen dat we dit boek sluiten."
Horner is van mening dat het lek binnen de FIA, waardoor de informatie over Red Bull's uitgaven voortijdig op straat kwam, onacceptabel is en ook aangepakt moet worden: "Elke vorm van lekken is een groot probleem, dus we gaan ervan uit dat hier ook consequenties aan gekoppeld zijn", antwoordt Horner tenslotte.
Hij benadrukt nog in de vragenronde bij de persconferentie: "Niets van de extra uitgaven is gegaan naar performance (van de auto)."
De gevolgen van de straf voor Red Bull Racing in 2023
In other news: Aston Martin krijgt een boete van $ 450.000, voor een 'procedurele fout' weliswaar.
Maar komt Red Bull Racing goed weg met deze overtreding? Ja en nee. Het team zou 2,17 miljoen euro teveel hebben uitgegeven, al is een groot deel daarvan te wijten aan het verkeerd indienen van de belasting. Anders zou het team 'maar' grofweg 504 duizend euro teveel hebben besteed in 2021. Het veelbesproken resultaat uit het verleden - het kampioenschap van Max Verstappen uit 2021 - blijft echter buiten schot met dit besluit gelukkig.
De boete van naar verluidt 7 miljoen dollar, in tegenstelling tot het moeten inboeten op budget in 2023, die is ook nog te doen.
Red Bull Racing verliest wel 10 procent van de aerodynamische ontwikkelingstijd. Gaat dat pijn doen? Het kan uiteindelijk twee kanten op. Red Bull Racing vliegt uit de startblokken en blijft competitief in 2023 - want als je pakket werkt, dan ontwikkel je gerichter en vooral efficiënter. Of het team slaat de (vloer)plank mis zogezegd, met de transitie naar hogere vloerranden, waardoor terug peddelen een veel grotere opgave blijkt in 2023. We zullen het snel genoeg zien.
Goed om te weten tenslotte: de inperking van ontwikkelingstijd gaat per direct in (en geldt tot en met 26 oktober 2023), de boete moet binnen 30 dagen betaald worden.
0 reacties