De heksenjacht op Red Bull Racing zelf oogst ook veel kritiek. Zelfs de Britse journaille stelt vragen bij de stelselmatige aantijgingen. Volgens journalist Ben Anderson zou Red Bull Racing óók zonder die budgetcap overtreding de concurrentie het nakijken geven. Waarom? Het team is efficiënter.
Ferrari en Mercedes niet efficiënt genoeg met geld
Anderson tekent in zijn column namens The Race de volgende theorie op: Red Bull Racing laat recent zien dat het team beter met het budget omgaat.
De verklaring? Red Bull Racing heeft een auto-ontwerp dat over een veel betere basis beschikt, waardoor de updates aanzienlijk minder kosten. In vergelijking met Ferrari en Mercedes in 2022 telt dat des te meer door: de updates die Red Bull zou brengen zijn dermate kleiner en effectiever.
“Ferrari en Mercedes hebben allebei openlijk vraagtekens gezet bij het ontwikkelingstempo van Red Bull dit seizoen, en gezegd dat het niet mogelijk is om de RB18 te upgraden (en lichter te maken) op de manier waarop Red Bull dat heeft gedaan zonder het verlaagde budgetplafond van de F1 voor 2022 te overschrijden. Red Bull kan net zo goed beweren dat Ferrari en Mercedes gewoon minder efficiënt zijn in hun eigen processen.”
De plank misslaan met het vernieuwde wagen-ontwerp is des te zuurder vanwege het budgetplafond. Die dans is Red Bull echter ontsprongen, lijkt het.
Ferrari en Mercedes mijlenver achter met auto-ontwerp
Een efficiëntere operatie, ook dankzij Honda en het integreren van motor in chassis, zou niet alleen de auto beter maken, maar ook de ontwikkelingskosten tijdens het seizoen beperken: “Het is niet zo dat Red Bull alles heeft moeten inzetten op een auto die aanvankelijk niet opgewassen was tegen de taak. Tijdens de seizoensopener in Bahrein kwalificeerde Max Verstappen zich slechts 0,123s van de pole position en reed hij binnen drie seconden van de Ferrari van Charles Leclerc, totdat onbetrouwbaarheid Red Bull uit de race dwong.”
“Het patroon van dit seizoen is dat Red Bull werkt met een sterke basis, met over het algemeen kleine tweaks en gerichte gewichtsvermindering, terwijl Ferrari moeite heeft om zoiets te bereiken, en dus geleidelijk is afgegleden (terwijl het ook veel te veel fouten maakt).”
Zonder die stevige basis van auto-ontwerp lopen ontwikkelingskosten exponentieel op. Een luxe die Ferrari en Mercedes zich langer veroorloofden dan Red Bull, meldt Anderson, waardoor die teams nu de prijs betalen.
“Mercedes had waarschijnlijk twee keer zo snel kunnen ontwikkelen en toch niet in de buurt kunnen komen met de W13, die het seizoen begon met bijna 1% achterstand en de laatste keer op Suzuka net zo ver weg was", aldus Anderson.
Anderson sluit af met zeggen dat hij de overtreding van Red Bull Racing niet goed wil praten - en dat een gepaste straf de enige optie is - maar tegelijkertijd vindt de Brit de beschuldigingen dusdanig buitenproportioneel, dat hij zich uitspreekt.
0 reacties