Head of Performance Engineering van Red Bull, Ben Waterhouse, heeft onlangs antwoord gegeven op een vraag die bij veel Formule 1-fans vaag of onbeantwoord bleef: Wat ging er toch mis tijdens de Grand Prix van Singapore in 2023 voor Red Bull Racing?
De Grand Prix van Singapore zal voor altijd de enige zure misstap zijn die Red Bull Racing heeft gezet in het seizoen van 2023. Het was de eerste en enige race waar de RB19 niet als eerste over de streep kwam. Het begon al in de vrije trainingen, waar al meteen sprake was van een zware onbalans bij de RB19. Deze problemen konden niet voor de zaterdag en zondag opgelost worden. Het drama begon daarbij al in de kwalificatie, waar de beide Red Bull's op pure snelheid niet door het tweede gedeelte van de kwalificatie kwamen. In de race op zondag werd er slechts een P5 en P7 afgevinkt. Ferrari-coureur Carlos Sainz was daarbij de gelukkige winnaar op het Marina Bay Street Circuit, na een zeer intelligent uitgereden race.
Lees ook
Horner: 'Deze specifieke situatie is bij Red Bull en Mercedes hetzelfde'
Alex Albon over zijn tijd bij Red Bull: 'Ik was mentaal kapot'
Ben Waterhouse: 'Dat maakte alles alleen maar erger'
Ben Waterhouse was onlangs in gesprek met Racecar Engineering. De Brit scheen eindelijk licht op het zeldzame off-weekend van de Oostenrijkse renstal. De Red Bull-topman had het in zijn uitleg vooral over de verschillende pijnpunten van dat weekend.
"We hadden in Singapore last van een instabiele auto, waarbij we veel onderstuur op lage snelheid ervaarde bij beide auto's. Daarnaast hadden we bij het uitkomen van langzame bochten echt waardeloze tractie. Zodra dit het geval is krijg je te maken met een volgend probleem, namelijk de bandentemperaturen. De auto zat het gehele weekend niet in het goede tempratuurswindow, waardoor alle problemen alleen maar erger werden."
Waterhouse kijkt naar zijn eigen team: 'Hadden sneller moeten reageren'
Waterhouse geeft toe dat Red Bull beter had kunnen handelen tijdens het weekend in Singapore. De Brit benadrukt hierbij dat Red Bull sneller had moeten handelen na het constateren van de problemen.
"Destijds waren we niet goed voorbereid om de auto snel weer in het goede temperatuurswindow te krijgen. We reageerden simpelweg niet snel genoeg en daardoor lukte het ons niet om op tijd de problemen te begrijpen en op te lossen."
"We hebben uiteindelijk alles besproken wat fout ging in de nabespreking en nu weten we gelukkig wel wat we destijds anders zouden hebben gedaan."
0 reacties