Nyck de Vries eruit en Daniel Ricciardo erin. Dat de eerstgenoemde het niet zou halen bij AlphaTauri hing al weken in de lucht. Maar waarom keert uitgerekend Daniel Ricciardo terug in plaats van de Nederlandse F1-debutant? Welke plannen heeft Red Bull Racing met Ricciardo en wat zijn de achterliggende redenen dat de achtvoudig Grand Prix-winnaar uit Australië terugkeert? Tijd voor een analyse.
Waarom Nyck de Vries nu al plaatsmaakt voor Daniel Ricciardo
Het is geen geheim dat Red Bull Racing onverbiddelijk is als het aankomt op het benchmarken van talent in de koningsklasse. Meer dan één coureur zag er op papier veelbelovend uit. Maar viel door de mand, zodra het satellietteam van de welbekende energiedrankjesfabrikant beslag legde op voldoende representatieve data.
Pijnlijk om de Formule 1-droom van Nyck de Vries voortijdig uit elkaar te zien vallen. Ronduit treurig, eigenlijk. We moeten het echter in perspectief plaatsen: dat de stopwatch, de vele gigabytes aan data, evenals de besluitvorming van het management uiteindelijk leidend is. Niet omdat Nyck zo ontzettend slecht is, maar omdat er op de achtergrond meer speelt.
Nyck kreeg geen volwaardige kans; een volledig F1-seizoen. Maar op de leeftijd van 28 jaar is zijn potentie om echt te pieken binnen de veeleisende kaders van F1 gewoon beperkter. De hersenen volgroeien als iemand de 25-jarige leeftijd bereikt. En de plasticiteit, in een notendop: het vermogen om sneller nieuwe verbindingen te maken, neemt daarna geleidelijk af.
En ondanks het respectabele C.V. van Nyck de Vries - alle respect, overigens - is zijn ‘langere aanloop’ naar die eerdere successen ook hetgeen wat hem de das omdeed bij AlphaTauri. Des te meer, als je het bovenstaande biologische aspect daarbij optelt.
Het is de psychologie evengoed: de torenende druk managen in de spotlights. Waar sommigen daar juist bij gedijen, werkt het averechts voor anderen. Nyck heeft in dat opzicht niet zijn volledige potentieel kunnen benutten bij AlphaTauri. En Red Bull, hoe lullig dat ook overkomt, had niet het vertrouwen om daarop te wachten. Sterker nog: de druk bewust verhogen, om te kijken wat voor vlees er daadwerkelijk in de kuip zit, hoort ook bij het spelletje. En het lijkt er niet op dat Red Bull zich kan permitteren om langer te wachten, maar daarover meer hieronder.
Is Red Bull dan echt zo hard geweest? Té hard wellicht? Ja en nee. Het is de realiteit van de sport. Een realiteit, waar enkel een bedrag met zes nullen enige verandering (lees: extra tijd) in zou bieden.
De redenen waarom Daniel Ricciardo terug is bij AlphaTauri
De twintig van de meest felbegeerde racezitjes van de wereld ontkomen niet aan een complex web van commerciële en sportieve belangen. Wat ons terugbrengt naar de materie voorhand: het aanstellen van Daniel Ricciardo bij AlphaTauri als vervanger van Nyck de Vries.
Is Daniel Ricciardo de man die het wél gaat doen bij het kwakkelende raceteam met, wat schijnt, een draak van een bolide? Nou, het is zijn laatste kans om het te bewijzen. De berg aan ervaring helpt mee. En de terugkeer naar het nest, bij een groep mensen waar hij het tot meervoudig racewinnaar schopte, is evengoed geldend. Red Bull heeft voorlopig voldoende van de Australische coureur gezien om deze meting aan te gaan.
Maar ook dat past in dat grotere web van belangen. De terugkeer van Ricciardo helpt mogelijk mee om die voorraden (overstock) aan AlphaTauri-kleding de winkelrekken uit te jagen. Commercieel zogezegd. Met een tweede Nederlandse coureur in de familie, die door zijn afkomst niet aan de vergelijking met de machtige Max Verstappen ontsnapt... dat komt die marketing niet ten goede.
En het sportieve aspect: de kans is aanzienlijk dat degene die komt bovendrijven, dus Yuki Tsunoda of Daniel Ricciardo, Sergio Perez zal vervangen. Red Bull dekt zich hiermee uitstekend in. Althans, de externe factoren, zoals de potentiële komst van Lando Norris, even los daarvan gezien.
Het gaat in essentie om het (verder) benchmarken van het potentieel dat Yuki Tsunoda recent laat zien. De leergierige Japanner kan ongetwijfeld nog wel iets leren van Danny Ric. Evengoed kan Red Bull hiermee peilen wat Daniel Ricciardo (nog) in huis heeft.
Het belang van groter geheel: langer succes bij Red Bull Racing waarborgen
Het duo krijgt de kans om het uit te vechten om het meest felbegeerde (en tegelijkertijd lastigste zitje) in de Formule 1: naast Max Verstappen. Strategisch gezien is deze tussentijdse wissel een meesterzet van Red Bull Racing. Het risico is naar verhouding lager daarmee, dan Checo voortijdig eruit werken.
Juist omdat AlphaTauri nu onderaan staat, is de druk om er te presteren groter en daarmee een betere graadmeter voor wat iemand daadwerkelijk brengt als het zover zou komen.
De vraag blijft of de Mexicaan de targets haalt om er nog een jaar aan te mogen breien bij het hoofdteam. Ondanks de dominante vorm die Red Bull, die mogelijk voortduurt tot 2026, is een sterke(re) tweede man bij het hoofdteam (klaarstomen) essentieel voor het vasthouden van de constructeurstitel. En ja, met het machtige Honda als nog steeds dé motorpartner… waarom dan geen Japanner?
Nu rijdt Verstappen voldoende punten bij elkaar voor twee wereldtitels. Maar het maximaliseren van de tweede man is een kwestie van indekken evengoed. Want zodra een ander team structureel wél de stap naar voren zet en Red Bull achterna jaagt met consistentie podiumplekken in 2024 en 2025, dan is hetgeen wat Perez bolwerkt momenteel simpelweg onvoldoende.
0 reacties