Waar moeten de coureurs op letten tijdens een rondje over het Albert Park Circuit?

Waar moeten de coureurs op letten tijdens een rondje over het Albert Park Circuit?

door Rik Blokland

Dit weekend land de Formule 1 in Melbourne voor de eerste race van 2025. Deze wordt gehouden op het Albert Park Circuit, een half straatcircuit in een park midden in de stad. Waar zullen de coureurs dit weekend rekening mee moeten houden op dit circuit?

Algemene Informatie

  • Locatie: Melbourne, Australië
  • Lengte: 5,278 km
  • Aantal bochten: 14
  • Raceafstand: 58 ronden (ongeveer 306,124 km)
  • DRS-zones: 4
  • Eerste GP: 1996 (op deze locatie)
  • Type circuit: Semi-stratencircuit

Sector 1

De ronde begint met een snelle Chicane van bocht 1 en 2. Vooral in de eerste ronde is deze bochtencombinatie een recept voor ongelukken, vooral in 2023 ging het hier meermaals mis. Zowel in het rechte stuk voor bocht 1 en het rechte stuk na bocht 2 zijn er DRS-zones. Bocht 1 is dus een goede plaats om een aanval te plaatsen, maar ook is het een goede plek om in de exit van bocht 2 een aanval voor te bereiden richting bocht 3.

Bocht 3, een haakse rechterbocht, is een ander belangrijk inhaalmoment, waar lock-ups vaak voorkomen wanneer coureurs proberen de binnenkant te pakken. Vervolgens leidt de baan naar bocht 4, een vloeiende linkerbocht waar een goede lijn essentieel is om niet te veel snelheid te verliezen.

Sector 2

In sector twee begint de snelheid echt op te lopen. Bocht 5 is een razendsnelle rechterbocht die vaak vol gas genomen wordt, mits de balans van de auto goed is. Daarna volgt bocht 6, een krappe rechterbocht waar het rempunt zorgvuldig gekozen moet worden om overstuur te voorkomen. Na bocht 6 volgt de derde DRS-zone. Dit is een mogelijkheid tot inhalen, maar de knikjes op dit soort van rechte stuk, en de snelle bochtencombinatie die volgt, maken het een uitdagende inhaalmogelijkheid.

Sector 3

De laatste sector begint met de iconische, razendsnelle, chicane van bocht 9 en 10. Dit is een van de meest spectaculaire gedeeltes van het circuit, waar coureurs met hoge snelheid insturen en slechts een kleine lift van het gas nodig hebben. Hier is een perfecte balans tussen aerodynamische grip en mechanische stabiliteit nodig om zonder tijdverlies door te komen. Deze wordt meteen gevolgd door de vierde en laatste DRS-zone van het circuit.

Bocht 11, een relatief trage rechterbocht, is een uitstekende gelegenheid om een inhaalpoging te plaatsen. Deze wordt kort daarop gevolgd door bocht 12, 13 en 14. Dit is een technisch stuk, waarvan vooral de exit van bocht 14 cruciaal is. Bocht 14 is een lange, doordraaiende rechterbocht die bepaalt hoe goed een coureur het rechte stuk opkomt. Een slechte exit hier betekent direct een verloren inhaalmogelijkheid op start-finish, of een gevaar om meteen aangevallen te worden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk