Tijdens de tweede vrije training van de Grand Prix van Japan maakte Jack Doohan een bijzonder zware crash mee. Aan het einde van de enige DRS-zone in het circuit, waar de coureurs dus het hardst gaan, verloor Doohan de achterkant van zijn auto. Dit kwam omdat zijn DRS nog open stond en hij maakte een klapper van meer dan 50 G.
DRS bleef open
Met ruim 330 kilometer per uur komen de coureurs aan in bocht in. Het is een bocht waar je pas na het insturen remt voor de daaropvolgende tweede bocht. Maar Dat is niet mogelijk als de DRS nog open. Dat is iets wat Doohan aan den lijve moest ondervinden en waarschijnlijk niet snel zal vergeten.
Het heeft een discussie doen opwaaien of de DRS niet automatisch gesloten moet worden voor de coureurs in bochten zoals deze op Suzuka. Carlos Sainz zou het geen slecht idee vinden.
"Ik vond dat ik gisteren vrij duidelijk was en zei: 'Ik ben verbaasd dat dit niet vaker is gebeurd', omdat ik zelf momenten heb gehad waarop ik per ongeluk de DRS-knop heb ingedrukt en die open bleef staan – dat geeft je een enorme zwiep en een flinke schrik als je een bocht als Bocht 1 hier in Shanghai ingaat, of Bocht 9 in Australië."
"Er zijn te veel van dit soort bochten waarbij het aan de coureur is om de DRS te sluiten, of aan het systeem om goed opnieuw contact te maken, en ik ben bang dat er niet genoeg van dit soort crashes zijn geweest om te bewijzen dat we misschien aan dit veiligheidsaspect moeten werken."
"Maar ik hoop dat de crash laat zien dat we iets automatisch moeten doen, 50 of 100 meter voor de remzone, zodat de coureur geen kans krijgt om een fout te maken of de DRS te falen als die niet sluit."
George Russell heeft hier juist een hele andere mening over en vindt dat de coureurs prima in staat moeten zijn dit zelf te doen.
"Ik bedoel, wat er met Jack gebeurde was natuurlijk een flinke klapper en heel ongelukkig", zei hij, "maar ik denk dat het zo'n situatie is die je één keer ziet gebeuren, en dan beseft iedereen het – en dit is waarschijnlijk de enige bocht op de hele kalender waar het echt een probleem is."
"Ik denk dat je als coureur verantwoordelijkheden hebt. We moeten vol gas over het rechte stuk en de bocht insturen, en op een knop drukken om de DRS uit te schakelen hoort gewoon bij het werk."
"Wij willen niet dat dit automatisch gaat. We moeten het bij de coureurs laten. Er zijn nu al te veel gadgets en assistentiesystemen."
0 reacties