Carlos Sainz behoort inmiddels tot de gevestigde namen in de Formule 1, maar zijn weg naar de koningsklasse van de autosport was allesbehalve vanzelfsprekend. De Spanjaard, die in 2015 zijn debuut maakte voor Toro Rosso (nu Visa Cash App Racing Bulls), kreeg destijds van Red Bull een keihard ultimatum opgelegd. Als hij niet zou presteren in de Formule Renault 3.5, zou er geen plek voor hem zijn in de Formule 1. Dit moment bleek een keerpunt in zijn carrière en dwong hem om tot het uiterste te gaan.
De druk van Red Bull: winnen of verdwijnen
Sainz maakte deel uit van het befaamde Red Bull Junior Team, een programma dat jonge talenten opleidt met het doel ze naar de Formule 1 te brengen. Dit traject is echter genadeloos: wie niet presteert, wordt zonder pardon aan de kant gezet. Tegen Rolling Stone onthulde Sainz dat Red Bull hem in 2014 voor de keuze stelde: winnen in de Formule Renault 3.5, of zijn droom opgeven.
“Red Bull zei tegen mij: ‘Volgend jaar is jouw laatste kans. Je gaat naar de Formule Renault 3.5. Je wint, of er is geen plek voor jou in de Formule 1.’ Ik was pas achttien en voelde de immense druk,” vertelde hij. Tot dat moment had hij altijd geloofd dat zijn talent hem vanzelf naar de top zou brengen, maar ineens besefte hij dat niets gegarandeerd was.
De rol van zijn vader: van belofte naar kampioen
In die cruciale fase had Sainz het geluk dat hij kon rekenen op zijn vader, Carlos Sainz Sr., tweevoudig wereldkampioen in het rallyrijden. Waar veel jonge coureurs het zonder ervaren begeleiding moeten doen, had Sainz Sr. de kennis en mentaliteit om zijn zoon door deze moeilijke periode te loodsen.
“Mijn vader zei tegen mij: ‘Dit is wat je nog mist om kampioen te worden.’ Dankzij die woorden wist ik dat ik mijn benadering moest veranderen. Ik zette de knop om, werkte harder dan ooit en won dat seizoen. Zonder die mentaliteit en zonder de steun van mijn vader had ik waarschijnlijk nooit de Formule 1 gehaald,” aldus Sainz.
Van Toro Rosso naar Ferrari en Williams
Sainz won in 2014 uiteindelijk het Formule Renault 3.5-kampioenschap en verdiende zo zijn zitje bij Toro Rosso naast Max Verstappen. Ondanks dat hij in zijn Red Bull-periode nooit de kans kreeg om door te stromen naar het hoofdteam, wist hij via Renault en McLaren een overstap naar Ferrari af te dwingen. Daar bewees hij zich als een sterke en consistente coureur.
Voor 2025 wacht een nieuw hoofdstuk bij Williams, een team dat zich in de lift bevindt en ambitieuze plannen heeft voor de toekomst. Sainz heeft zich inmiddels bewezen als een coureur die onder hoge druk kan presteren, iets wat hij grotendeels te danken heeft aan het harde leerproces dat Red Bull hem ooit oplegde.
0 reacties