Max Verstappen is ondanks het verliezen van de leiding in de opener alsnog met de overwinning ervandoor gegaan bij de Britse Grand Prix. Lando Norris finishte knap als tweede, met daarachter Lewis Hamilton. Lees hier de samenvatting van de Britse Formule 1 Grand Prix.
Samenvatting Britse Formule 1 Grand Prix 2023: Norris neemt leiding bij start
Lichten: uit. Max Verstappen is iets slechter van zijn plek en verliest de leiding aan Lando Norris. De Nederlander staat vervolgens ook onder druk van de andere McLaren van Oscar Piastri, maar houdt positie vast. Voorbij de opstuivende stofwolken, net naast de racelijn, blijft iedereen uit de problemen en uit elkaars wielen in de openingsronden. Nyck de Vries wint één plek, terwijl Yuki Tsunoda er drie weet te pakken, Sergio Perez verliest daarentegen een plek.
Verstappen dringt aan bij Norris, maar moet ook in zijn spiegels blijven kijken, want ook Piastri blijft in zijn DRS. Maar het is de overspeed waar Red Bull juist zo van kan profiteren zodra die achterste luchtklep open mag in ronde vijf.
Lichte regen in bocht 7...? Die blijft beperkt.
En daar gaat Verstappen, met veel hogere snelheid en geholpen door de DRS - binnendoor, voorbij aan Norris. De McLarens weten dat de Red Bull-kampioen onhoudbaar is en banden sparen wijzer is met nog een lange race voor de boeg.
Verstappen leidt en heeft vier seconden op Norris
Hierboven het gevecht tussen Lewis Hamilton en Fernando Alonso voor P7.
Terug naar de andere Nederlander: De Vries wint wil een plek en heeft zo Logan Sargeant in vizier op P14. De Nederlander krijgt nog een plek cadeau: Esteban Ocon moet opgeven, Alpine is bang voor grotere schade. Een hydraulisch probleem, bevestigt het team later.
De dreiging van regen blijft. Gunstig voor AlphaTauri als het op een wissel aankomt: het duo is op de softs gestart, net als George Russel - na veertien ronden opgeklommen van P6 naar P5. Charles Leclerc is de volgende in zijn pad en de Mercedes-coureur is binnen DRS.
Tsunoda gaat dan naar binnen, een ronde later. Kan de Nederlander volhouden en gaan als de regen echt komt? Het drop-off punt van zijn softs nadert, al blijft de Nederlander desondanks ongeveer op 2 seconden achter Sargeant die rijdt op P3.
Leclerc gaat als één van de eersten in de voorhoede voor een wissel: van mediums naar hards. Sainz volgt in ronde 27, met dezelfde aanpak overigens.
Vooraan is Max Verstappen aan het stampen, inmiddels 7,7s los van Norris. En nog een snelle ronde op de mediums voor de wereldkampioen.
De Vries weet 28 ronden op de softs eruit te persen en belandt op P17 na zijn wissel, zes seconden in de schone lucht achter zijn teamgenoot. Gunstig om degenen die doorgereden zijn zo op te pikken hopelijk. Althans... Sargeant volgt even later en belandt in het gat tussen de twee AlphaTauris.
Ronde 30 en de wissel bij Piastri: hards naar mediums en snel - 2,4s duurt de stop.
VSC wordt Safetycar
En dan een VSC... De Haas van Kevin Mangnussen komt stil te staan. Rook en dan vuur, vervolgens rook (intern blussysteem). En de safetycar is er dan. Beide AlphaTauri-coureurs switchen naar softs. Max Verstappen maakt ook gebruik van de mogelijkheid. Gebruikte softs voor Hamilton en weet P3 vast te houden, ten koste van Piastri, die ook nogmaals naar binnen wordt geroepen eveneens.
Ronde 36 en de Haas-bolide is nog steeds niet weggetakeld. De Vries krijgt de opdracht om zijn teamgenoot niet aan te vallen... hoopt het team op punten vanaf P15 en P16? En clubje voor ze is niet nogmaals om nieuwe banden naar binnen geweest.
Ronde 39 en 'safetycar ending'. Verstappen leidt nog steeds met daarachter Norris, Hamilton, Piastri en Russell.
En daar gaat de raceleider: perfecte herstart en gelijk tien autolengtes weg. Norris is niet wakker en krijgt gelijk Hamilton in zijn nek. Maar Lewis komt net tekort en Norris geeft geen strobreed. Hamilton is op de softs, Norris op de hards. Lukt het dan wel met DRS? Nog tien ronden om erachter te komen. Hamilton laat het gat even vieren...
Drama bij Alpine is compleet: een lekke band voor Pierre Gasly, net voorbij de pits en daardoor evengoed laatste. De boosdoener? Lance Stroll. De Canadees wil niet wijken in de bocht en raakt met zijn voorvleugel rechtsvoor van de Fransman. En een straf van vijf seconden voor de Aston Martin-coureur.
Perez worstelt zich door de top-tien, passeert Alonso voor P6. Russell voor P5 pakken lijkt echter een brug te ver. Het gat van ruim 3 seconden.
De laatste ronde gaat in. Verstappen wint, met daarachter nog volop gevechten. Albon tegen Alonso voor P7, de Spanjaard trekt aan het langste eind. Ferrari stelt teleur met op P9 en P10. Lando wordt tweede voor Hamilton en wordt verkozen tot driver of the day. En tot slot: Red Bull evenaart het record van McLaren - 11 overwinningen op een rij - het record dat staat sinds 1988...
0 reacties