Max Verstappen heeft met ogenschijnlijk gemak de GP van Bahrein gewonnen en zo de eerste stap gezet naar zijn derde wereldtitel op een rij in F1. De Nederlander kende geen gelijke in de woestijn van Sakhir. Daarachter werden de fans op de wenken bedient met een close race tussen de rest van de F1-coureurs. Lees hier de samenvatting terug van de F1 Grand Prix van Bahrein 2023!
Samenvatting F1 Bahrein GP 2023: Verstappen en de RB19
Lights off and away we go! Verstappen is als beste weg en Sergio Perez valt gelijk ten prooi aan Ferrari. Het is Leclerc die zijn plek afpakt. Perez, slechter weg van zijn plek, opent gelijk jacht op zijn P2, maar is zijn pace voldoende?
Het veld erachter komt probleemloos door de eerste bochten. Geen touches of grote uitstappen.
Maar daar vliegt dan toch een stuk bodywork. De vlag moet geruimd: geel in sector twee. Kortstondig, waarna het aanzetten vervolgt.
Max Verstappen rijdt intussen een seconde weg van Leclerc, terwijl zijn Mexicaanse teamgenoot, Perez, Sainz van zich probeert te houden. Hij zit vast achter van P3 gestarte Charles Leclerc voor nu.
Intussen zien wij een bizarre duik van Lance Stroll op de herhaling. De Canadees vergaloppeerd zich en neemt bijna notabene zijn teamgenoot Fernando Alonso mee. De tik is niet funest, maar de Spanjaard, die inmiddels teruggevallen is naar P7, is aangeslagen en klaagt dat zoiets niet mag.
De Mercedessen profiteren van de pech bij Alonso en zijn opgeklommen naar P5 en P6, met Lewis Hamilton die voor George Russell leidt. Maar hoe lang duurt de pret op de softs?
De schrikbarende pace
Aan de staart van het veld gaat in de vijfde ronde AlphaTauri-debutant Nyck de Vries voorbij aan Kevin Magussen. De Deen zit op een aanzienlijk andere strategie en is als enige onderweg op de hards. Sterker: de rest begon allemaal op de softs. Nyck moet dan ook wel, zijn volgende target is Pierre Gasly. De Fransman kan nog niet hetzelfde halen uit de Alpine-bolide als zijn nieuwe teamgenoot Esteban Ocon.
Bij het ingaan van de achtste ronde is duidelijk: Verstappen rijdt met een gemak weg. Drie, vier, vijf seconden… het gat groeit. En dan zegt de titelverdediger doodleuk op de radio: “Ik ben juist banden aan het sparen nu om langer door te kunnen rijden.” Mind games van staaltje: ‘jullie vergeten het maar, ook 2023 is mijn jaar’. Het gat blijft groeien...
Ondanks dat Hamilton voor zijn Mercedes-teamgenoot wist te komen, moet hij dan toch toegeven qua tempo op de zachte banden. Russell is bijna binnen een seconde. Zou het toch aan de softs liggen? Volgens Gasly wel, die zijn plek daardoor afgeeft aan De Vries. Hards voor de Alpine-coureur.
De rekbaarheid van de softs bij Red Bull lijkt ongelooflijk, dusdanig dat beide coureurs de agressieve aanpak verkiezen en daarop de tweede stint doen. Beide Ferrari's duiken naar binnen in de veertiende ronde. Vrije lucht voor Perez daardoor, kan hij bij Max aanhaken alsnog? Voorlopig ziet dat er niet naar uit. Ook de Mercedessen zijn binnen. Bij Russell gaat die pitstop niet lekker, een achterwiel duurt wat langer. Hij valt terug naar P10.
Terwijl beide Ferrari's de hards prefereren, zoals nagenoeg iedereen, gaat Verstappen gek genoeg naar softs. Perez blijft buiten en erft de leiding.
Drama bij McLaren. Het F1-team tankt geen zelfvertrouwen met de ongelukkige statistiek: eerste uitvaller van het jaar. Oscar Piastri krijgt de opdracht om in de pits te parkeren, maar het resetten van de systemen verhelpt het probleem niet. Ook Lando Norris zit in de problemen en rijdt in de negentiende ronde op P19... Nog maar een pitstop dan? Norris rijdt even later rond in niemandsland, 12 seconden los van Hulkenberg op P19.
Terug naar Nyck de Vries
Nyck de Vries profiteert daarentegen in de wissel van de eerste naar de tweede stint. Hij is inmiddels opgeklommen naar P14 en kan naar verwachting de Williams-coureur opvangen die op de softs onderweg zijn. Vijf plekken in de plus en punten in het verschiet. Niet verkeerd, maar de tweede Nederlander in F1 anno 2023 is er nog niet.
Perez moest zijn P2 weer aan Leclerc inleveren na zijn pitstop, maar dringt inmiddels bijna aan op de softs bij de Monegask. Met rasse schreden: de Mexicaan klokt de snelste ronde en moet nog twee seconden overbruggen. Binnen DRS: de 'overspeed' van de RB19 is voldoende. Vanwege zijn andere strategie, waarbij hij nog een keer moet wisselen, is eraan voorbij gaan nu essentieel. En dat lukt, vrij gemakkelijk.
Hoewel Verstappen 14 seconden los is van Perez, meldt die in de 29e ronde dat zijn linksvoor het begint op te geven. De tweede stint op de softs zit er bijna op. Toch kan de Mexicaan het niet dichtrijden vervolgens. Schaamtelijk.
Esteban Ocon kan vanwege hele andere redenen over schaamte meepraten. De Fransman pakt een rits aan tijdstraffen. Eigen schuld: zo rijdt hij te hard in de pits. Eindstand: P19 na pitstop (en straf inlossen) nummer drie.
Perez duikt eerder dan Verstappen naar binnen en gaat naar de hards. Verstappen heeft dan 38 seconden speling in ronde 36 op zijn teamgenoot.
Voldoende actie
Hoewel de actie vooraan allang vergaan is, vindt het gevecht tussen Mercedes en Aston Martin nog steeds plaats. Alonso jaagt op de P5 van Hamilton en is binnen schotafstand. En daar gaat de Spanjaard, voorbij aan de zevenvoudig WK-winnaar. Alonso klauwt zich voorbij aan de Brit en ziet zijn honger uitbetalen dankzij een gewaagde duik naar de kerbs. Alonso pakt P5.
En dan valt de Ferrari van Leclerc stil. Een domper voor het team, die de motor verbeterd zou hebben, maar door een motorprobleem uitvalt in de 41e ronde. Virtual Safety Car, maar heel kortstondig.
Alonso is bezig aan een geweldige race. Ook Sainz kan zich niet meten met de man die op weg is naar P3. Maar het moet gezegd worden: Beide Red Bulls zijn ver aan de horizon verdwenen inmiddels. Nog tien ronden te gaan. Enkel domme pech kan Red Bull afhouden van een droomresultaat.
En die pech blijft uit. Aftellen met nog enkele ronden en ruim 35 seconden voorsprong op het tweede team. Ook Perez kan niets maken en geeft 12 seconden toe.
Max Verstappen wint de seizoensopener en lost het eerste waarschuwingsschot: het moet gek lopen als iemand hem nog houdt van de wereldtitel in 2023. Nyck de Vries kan terugkijken op een goed herstel in de race. Hij finisht als veertiende.
0 reacties