F1 GP Mexico 2023: Verstappen schrijft weer geschiedenis met zestiende zege!

F1 GP Mexico 2023: Verstappen schrijft weer geschiedenis met zestiende zege!

door Michael Janiec

De Grand Prix van Mexico is gewonnen door Max Verstappen. De vanaf P3 vertrokken regerend kampioen wist uit de problemen te blijven in een met vlagen chaotische race. Lewis Hamilton eindigde knap als tweede ten koste van de Ferrari's, terwijl Daniel Ricciardo waardevolle punten voor AlphaTauri scoorde. Lees hier de samenvatting terug van de Mexicaanse GP.

F1 GP Mexico 2023: openingsronde kost Perez race

De wijzers van de Rolex-klok tikken 14:00 aan en de opwarmronde is van start op Autodromo Hermanos Rodriguez.

Het oplijnen op de startplekken lijkt een eeuwigheid te duren, maar ze staan er. Lichten aan en lichten uit.

Max Verstappen schiet tussen de twee Ferrari's in, gevolgd door Sergio Perez. De Mexicaan wil samen met Verstappen, drie breed, voorbij aan Leclerc bij het inkomen van de eerste bocht, maar ziet hoe de Monegask, bijna geplet in de Red Bull-sandwich, tegen hem onderstuurt.

De achterkant van de RB19 wordt een meter de lucht in getild terwijl de twee elkaar raken. Perez kan nog doorrijden, maar is na één ronde binnen. Hards eronder. Kijken, tegenaan de ophanging duwen. De monteurs weten genoeg, einde oefening voor de thuisheld. Men probeert het nog wel, maar een nee-knikkende Arian Newey zegt voldoende.

Verstappen leidt de race en is in ronde 4/71 twee seconden los van Leclerc. Schade aan de voorvleugel van de Ferrari, maar niet dusdanig dat ze kiezen voor doorrijden. Intussen weet de vanaf P4 gestarte Daniel Ricciardo vast te houden aan zijn positie. Virtual safetycar vanwege brokstukken op de baan.

Lewis Hamilton heeft de snelste ronde voor zijn rekening bij het ingaan van de tiende. Voorlopig is Ricciardo de Brit te snel af, maar Hamilton vergroot de druk binnen DRS-afstand. De andere AlphaTauri beleeft een minder goede start van de race: Yuki Tsunoda maakt een ommetje door de grasbak na de wielen blokkeren. De pits in en vanaf achteren proberen dan.

Ricciardo kan Hamilton niet afhouden en binnen DRS blijven lukt vervolgens even. Daarachter is Oscar Piastri druk met George Russell achter zich houden voor P6.

Verstappen neemt afstand van Leclerc

Vooraan krijgt Verstappen te horen dat hij moet oppassen op de kerb in bocht drie. De Nederlander verklaart dat hij nog op zoek is naar de ideale lijn daar. Het gaat niet ten koste van het tempo, Verstappen is inmiddels 3,5s los van de Monegask. Een ronde later is dat gat met bijna een seconde toegenomen. Kampt Ferrari nu al met bandenproblemen?

Zowat het hele veld is onderweg op de mediums. De uitzonderingen: Tsunoda, Norris en Ocon hebben de hards eronder laten zetten, maar zijn al binnen. Albon, die nog niet naar binnen is geweest en als enige op hards begon, is inmiddels tiende.

Vooraan is het beeld onveranderd. Hamilton kruipt inmiddels dichterbij Carlos Sainz, maar krijgt te horen geduld te bewaren: 'Laat de degradatie (van de banden) de rest doen' is de boodschap van zijn ingenieur.

De langste adem qua bandenmanagement - Verstappen moet toegeven dat de mediums eraan gaan, hij is binnen in ronde 20. Leclerc erft de leiding. Verstappen valt terug naar de achtste plek, maar kan in vrije lucht zo een 3,5 seconden dichtrijden richting Russell.

Kan Ferrari het wel volhouden op de mediums of zijn ze alweer gezien? De reactie van Ferrari blijft voorlopig uit. Beide Mercedessen rijden door. Verstappen komt dan moeiteloos langs Russell en heeft Piastri op P5 in vizier nu.

In ronde 24 is dan toch Hamilton binnen, ook hards eronder. De Mercedes-coureur lijkt net als Verstappen voor een tweestopper te kiezen. Hamilton begint direct vanaf P6 zijn teamgenoot binnen te hengelen. Het kwartje valt direct aan de andere kant van de garage en Russell wordt naar binnen gehaald. Tot ongenoegen. Te vroeg, aldus Norris. Ook Ricciardo wisselt naar hards en behoudt desondanks P6 bij terugkeren.

Verstappen herovert P2 ten koste van Sainz. Intussen krijgt Leclerc de vraag hoe lang hij nog kan doorrijden. 'Alles onder controle', aldus Leclerc. Het voorkomt niet dat de regerend wereldkampioen aan de voorsprong van acht seconden knaagt. Enkele minuten later en het gat is met 1,5s geslonken.

Sainz zal zijn stint niet zo lang rekken. Ook hij wisselt naar de hardste band en ziet hoe Hamilton baanpositie wint en P3 pakt. Ook Leclerc gaat dan maar naar binnen, hij houdt Hamilton nog wél achter zich.

Harde crash Kevin Magnussen: Safetycar en rode vlag

De live feed schakelt opeens over naar de zwaar gehavende Haas-bolide van Kevin Magnussen. Terwijl de Deen met hoge snelheid door een chicane stuurt, lijkt iets af te breken. De Haas-coureur is daardoor stuurloos en klapt hard in de bandenstapel. Magnussen hinkt enigszins, maar kan zelfstandig eruit komen. Enkele tellen later vliegt de Haas ook nog eens in de brand. Rode vlag. Iedereen naar binnen en een gratis bandenwissel.

De reparaties van de beschadigde barrière laten even op zich wachten. Om 15:13 lokale tijd vindt de herstart plaats.

Na een opwarmronde achter de safetycar gaat het gebeuren. Ook dit keer is Verstappen uitstekend weg. De Nederlander kan de leiding behouden richting bocht één. Ricciardo verliest een plek aan Russell, terwijl Tsunoda is opgeklommen naar P8.

Ronde 39/71: Beide Ferrari's staan onder druk van de Mercedessen. Het gevecht om P2, waarbij Leclerc voorlopig Hamilton afhoudt, werkt in het voordeel van Verstappen. Weer een snelste ronde voor de onbedreigde leider.

Poging twee bij de DRS-zone na star-finish - Hamilton dwingt overtuigend de tweede plek af met een gewaagde duik aan de binnenkant. Het vraagt om twee wielen over het gras, maar het resultaat staat.

Bandenmanagement in slotdeel nog belangrijker

De rode vlag heeft tot een collectief dilemma geleid: hards of mediums eronder? Verdeeldheid heerst. Wie voor de mediums gekozen heeft, waaronder de Mercedessen, deed dat met het besef dat de race uitrijden op deze set wel veelgevraagd is. Een late safetycar kan dat veranderen.Hamilton voelt de bui al hangen. Intussen hoort Sainz juist dat na ongeveer vijf ronden zijn harde rubber sneller zal zijn.

Fernando Alonso moet zijn race staken door schade en is de volgende uitvaller. Oorzaak: vloerschade door brokstukken.

AlphaTauri is op weg naar het beste resultaat van het seizoen. Met Ricciardo op P6 en Tsunoda op P8 kunnen veel zuurverdiende punten gescoord worden... Maar dan gaat het fout. Een gewaagde duik buitenom bij bocht één... de Japanner snijdt té scherp aan, raakt Piastri en spint.

Hoeveel leven zit er nog in de mediums met 20 resterende ronden? Het omslagpunt, waarbij de mediums qua gripniveaus het beginnen af te leggen van de hards, lijkt aanstaande.

Eindsprint naar finish met ontketende Norris

De mediums van Hamilton zijn voorlopig snel genoeg om Leclerc op vijf seconden te houden. Dat kan niet gezegd worden over de mediums van Russell. De Mercedes-coureur kan zo rekenen op een bezoek van een landgenoot...

Enkele plekken daarachter is Norris opgeklommen naar P7. De Brit verspilt geen tijd en weet met het mes tussen de tanden, dankzij een diepe duik Ricciardo te passeren. Drie seconden goedmaken op Russell met nog negen ronden te gaan - waarom niet? Met nog zeven ronden op de teller is het gat 1,7s. Een ronde later en Russell ziet Norris binnen DRS-afstand... Met uitmuntende timing weet Norris weer later te remmen. Centimeterwerk, hoe hij zich erlangs werkt in de chicane, maar Russell is gezien qua grip.

Met nog een paar ronden te gaan is het beeld als volgt: Verstappen leidt met zo een vijftien seconden, Hamilton P2, Leclerc P3, Sainz P5 en Norris op de vijfde plek. Russell moet het doen met P6, terwijl Ricciardo zevende wordt - het beste resultaat voor AlphaTauri in 2023. Piastri eindigt als achtste, Albon op P9 en het laatste punt is voor Esteban Ocon.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk