De F1 Grand Prix van België is met overmacht gewonnen door Max Verstappen. De regerend wereldkampioen van Red Bull Racing heeft zich dominant van P14 naar P1 gewerkt. Hoe deze uitslag tot stand kwam, lees je uitgebreid in onze samenvatting van de Belgische GP!
Samenvatting F1 Grand Prix België: racestart en openingsrondes
Aansluiten voor de start. De lichten gaan uit. Sergio Perez is de pechvogel bij het wegrijden van de voorste rij. De Mexicaan valt terug, achter het Mercedes-duo en Fernando Alonso.
Max Verstappen vindt direct ruimte en wint een paar plekken. Maar dan? Een touche tussen Alonso en Lewis Hamilton. De Mercedes W13 stuitert met de kont omhoog en beide coureurs rollen door op de uitloopstrook bij de eerste chicane. Hamilton moet kort daarna zijn race staken: 'stop, stop, stop' - zegt zijn engineer. Achteraf geeft de zevenvoudig WK-winnaar zijn schuld toe.
Chaos in openingsronde zorgt voor eerste safetycar
Nog meer pech. Alex Albon maakt een fout en slachtoffert daarmee Valtteri Bottas. De eerstgenoemde heeft een uitstapje in de grindbak, slingert terug en tikt de Fin aan. Albon kan wel door.
Terwijl de safetycar verschijnt, rijdt Carlos Sainz aan de leiding. De andere Ferrari van Charles Leclerc...? Die moet na vier ronden al naar binnen voor nieuwe banden. De Ferrari-coureur meldt dat er rook bij het rechtervoorwiel te zien is.
Een tear-off in de remkoeling is de boosdoener. Voor de verandering is het niet Ferrari dat zichzelf in de vingers snijdt. De safetycar beperkt het tijdverlies. Zo ook voor Nicholas Latifi. Zijn team stuntelt met het vervangen van de neus.
Herstart na de vijfde ronde
Terwijl Verstappen zich inmiddels op de achtste plek bevindt, zet Sainz aan vanaf kop terwijl de safetycar eindigt. Laatste chicane in, eerst heel langzaam, waarbij hij Perez terugdringt - afremt - én de Mexicaan moet verdedigen tegen George Russell. Dat lukt nipt bij bocht één, Perez dringt Russell naar buiten.
Een paar tellen later, met amper zeven ronden achter de rug, rijdt Verstappen al vierde. Hij is op dat moment iets meer dan vijf seconden verwijderd van Sainz. Verstappen maakt korte metten van de competitie en haalt moeiteloos Sebastian Vettel en Alonso in. Evenals Russell. Alsof het niets is.... De regerend wereldkampioen is de snelste man op de baan. Twee seconden sneller dan Leclerc die in een 'DRS-trein' vastzit.
"Hoge slijtage" - Sainz bevestigt dat het net besproken 'plan b' - kijken hoe de softs gaan - vroegtijdig geen voordeel biedt. Verstappen is ook op softs onderweg en bevestigt hetzelfde in de tiende ronde.
Inmiddels jaagt Verstappen op zijn teamgenoot. Met een DRS lijkt het Max te lukken, maar de Mexicaan geeft niet thuis en blijft er voor, door extra laat te remmen. Verstappen klaagt: "We verliezen erg veel tijd nu." Sainz duikt naar binnen, waardoor Perez de leiding erft. Dit keer houdt Perez het niet. Verstappen gaat er moeiteloos voorbij op de Kemmel Straight met de hulp van DRS.
Samenvatting F1 GP België: Verstappen jaagt vroeg op overwinning, profiteert bij eerste pitstops
Wat doet Verstappen nu? Sainz afdekken en gelijk naar binnen gaan of doorrijden? De Nederlander lijkt voor het tweede te kiezen. Ondanks de slijtage klokt hij nog steeds consistent snelle rondes. Ook Perez rijdt door. Sainz is in het verkeer aanbeland, op de vijfde plek en achter Vettel. Maar zodra Russell naar binnen gaat en Sainz Vettel voorbij is, lijkt hij sneller in de vrije lucht. Ook Leclerc dringt aan inmiddels en is omhoog geklommen naar P5.
Perez, die op mediums startte, wordt naar binnen gehaald en komt daardoor voor Leclerc terecht. In de vijftiende ronde gaat Verstappen ook naar binnen. Een pitstop van 2,8 seconden. Verstappen moet de leiding aan Sainz afgeven, maar belandt op P2, vlak voor Perez.
Die korte achterstand op Sainz wordt in drie ronden weggewerkt door Verstappen. Met gemak knalt de nummer één voorbij aan de F1-75 van de Spanjaard. Ruim één seconde per ronde rijdt hij vervolgens weg.
Leclerc kan een behoorlijk resultaat op zijn buik schrijven. De strategisten van het team zeggen: P5 is hoogst haalbare met die pace. Ook Perez neemt vervolgens Sainz in de 21e ronde te grazen. Een 1-2 voor Red Bull Racing lijkt halverwege de race al zo goed als zeker. Wat een mega-start van de tweede seizoenshelft.
Ferrari valt weer door de mand: onvoldoende pace om Red Bull uit te dagen
Hoe snel Verstappen is: via de boordradio hoort hij dat het langzamer mag, om de banden te sparen. Verstappen doet dat vijf ronden lang al... Halverwege de race heeft Verstappen alweer ruim 7 seconden speling op zijn teamgenoot. Telkens scherpt hij de snelste ronde aan, verreweg de snelste op de baan.
In de 26e ronde gaan beide Ferrari's naar binnen. Ook Perez duikt de pits in en kiest voor de hards net als Leclerc. De RBR-coureur rijdt op P3, achter Russell. Verstappen heeft genoeg tijd om na de pitstop nog steeds aan kop te blijven. Na 14 ronden op de mediums, gaat hij naar binnen.
De rust aan de kop is merkbaar. Niemand is daar nog echt in een gevecht verwikkeld. Waar het nog volop actie is: het gevecht om P10. Albon bewijst daar zijn waarde voor Williams. Hij haalt in één move Lance Stroll en Lando Norris in.
Met nog enkele ronden te gaan, is het resultaat grotendeels beslist. Verstappen wint de Grand Prix van België vanaf P14. En hoe! Ruim 18 seconden los van teamgenoot Perez. Red Bull vliegt uit de startblokken in de tweede helft van seizoen. De wereldtitels zijn daarmee nog dichterbij.
Tot overmaat van ramp: Leclerc gaat nog naar binnen lastminute - om de snelste ronde te pakken. Maar hij komt bij uitkomen pits Alonso tegen en die pakt na de Eau Rouge zijn plek af. Leclerc pakt de plek terug, maar die snelste ronde is aan Verstappen! Nog meer pijn voor de Monegask: omdat hij te hard in de pits reed, krijgt hij vijf seconden straf en eindigt alsnog achter de tweevoudig wereldkampioen.
0 reacties