Max Verstappen heeft wederom zijn beresterke vorm op zaterdag verzilverd met de grootste bokaal op zondag. De Red Bulll-coureur managede de wedstrijd gemakkelijk van voren en reed zo naar zijn 41e overwinning, waardoor hij op gelijke hoogte komt met niemand minder dan Ayrton Senna. Lees hieronder de samenvatting inclusief hoogtepunten uit de F1 Grand Prix van Canada 2023!
Samenvatting F1 Grand Prix Canada 2023: openingsronden
Billenknijpen in de openingsronde: het ellebogenwerk blijft beperkt. Behalve bij Kevin Magnussen, die aan het einde van de Wall of Champions afgeknepen wordt door Sergio Perez en het hazenpad moet kiezen, omdat er geen ruimte is. De Deen houdt 'm in controle, zoekt de uitloopstrook asfalt op, maar valt terug naar P15.
Vooraan komt Max Verstappen moeiteloos weg. Fernando Alonso minder, daarvan profiteert Lewis Hamilton direct, de Mercedes-coureur verovert zo P2.
Sergio Perez weet ondanks een sterke start niet de Ferrari's achter zich te houden. Nadat de Red Bull-coureur Carlos Sainz inhaalt, blijft het antwoord van de laatstgenoemde niet lang uit. Sainz neemt meer momentum mee uit de bocht en kan er zo weer voorbij.
Omdat er zo veel regen viel in de afgelopen dagen, is de grip matig en de slijtage hoog. Verstappen meldt in de zesde ronde dat de slijtage beduidend groter is dan tijdens de derde vrije training. Yuki Tsunoda, die direct naar binnen ging om de mediums te wisselen voor softs, herbevestigt dit. De Japanse AlphaTauri-coureur komt met rasse schreden dichter bij de staart en kan mogelijk zo meerdere plekken terugpakken zodra zij de pits opzoeken.
Gele vlag, eerste uitvaller en safetycar
De eerste uitvaller is een feit. Logan Sargeant moet zijn Williams langs het circuit parkeren. Een kritiek probleem. Het bergen gaat gemakkelijk, zodoende blijft het bij een gele vlag.
Terwijl Perez, één van de weinigen die op hards begon, niet voorbij aan Sainz kan komen en vasthoudt aan P12, is Verstappen inmiddels een kleine vier seconden los. 'Ik denk dat ik een vogel geraakt heb', meldt de titelverdediger over zijn boordradio.... Niets aan de hand.
George Russell veroorzaakt dan toch een safetycar, de gehavende W14 rolt door na een harde kus met de muur, er liggen brokken op de baan. Oorzaak: Russell pakt met hoge snelheid te veel kerbs mee. De auto verliest direct aerodynamisch balans door het gebrek aan downforce en tijdig de uitbrekende achterkant opvangen lukt de Brit niet.
Verstappen profiteert direct van de chaos en duikt voor een setje hards de pits in, gevolgd door Hamilton en Alonso. Zij komen elkaar in de pits tegen. Hamilton wordt na zijn wissel erop uitgestuurd, maar klapt bijna op de voorbijrijdende Spanjaard. Tot een aanraking komt het niet en Hamilton kan P2 behouden.
Wie ook erger ontkomt? Nota bene Russell... na een pitstop gaat de teamgenoot van Hamilton weer naar buiten. Hoe dan? Die klap zag er fors uit.
Meerdere coureurs profiteren van de situatie. Zo schuiven beide Ferrari-coureurs door naar de voorkant (P4 en P5), ze zijn de enigen op de mediums. Perez volgt op P6 en heeft eens een keer geluk, omdat de hards de beste band blijken momenteel en hij straks mogelijk positie wint.
Herstart ala Verstappen
Verstappen bepaalt het moment wanneer er op het gas getrapt wordt zodra de safetycar binnen is. Naadloos en onbedreigd. Binnen twee ronden is de afstand naar achtervolgende Hamilton opgelopen naar 1,7s.
Terwijl Verstappen gestaag wegrijdt, komen twee bekende oud-teamgenoten in de clinch. Hamilton VS Alonso. De tweevoudig wereldkampioen timet zijn aanval perfect en lanceert zich voorbij aan Hamilton.
Nyck de Vries lijkt ook in Canada niet te ontkomen aan de anonimiteit. Na 29 ronden is een P16 het best haalbare. Nog altijd beter dan de verkeerde aandacht genereren zeg maar. Desondanks kan die AT04 echt wel meer, wetende dat Yuki Tsunoda ermee intussen naar P13 geklommen is.
De Vries verslikt zich in taaie Magnussen
De pitstop window voor de tweestopper: het helpt Nyck aan P13. En dan? Actie. De Nederlander kruist degens met Magnussen. Ze toucheren met de wielen. Het gaat goed, maar dan poogt Nyck het nogmaals. Maar de ijverige duik resulteert in blokkerende wielen. Ze gaan zo samen rechtdoor, de uitloopstrook op. Een dure fout. Het is te krap om te draaien daar en in de achteruit weer terugkeren kost een berg tijd.
Perez gaat in ronde 38 naar binnen voor zijn eerste pitstop, keert terug op P7, en zal waarschijnlijk de race uitrijden op deze set mediums. Beide Ferrari's binnen. Mediums naar hards. Geen plekken verloren, met daarachter Perez, inmiddels terug op P6, na passeren van Alex Albon.
Alonso en Hamilton kiezen ook voor de tweestopper. Zo kan Verstappen onbedreigd ook zijn slijtende set hards voor mediums vervangen.
Met nog 20 ronden lijkt Alonso op weg naar zijn volgende P2 van dit seizoen. Hamilton heeft inmiddels 3,5s toegegeven op de Spanjaard en het oogt onwaarschijnlijk dat zijn mediums in het slotdeel de overspeed bieden om Alonso te passeren.
Russell toont wederom zijn veerkracht. Van achter teruggevochten naar P8 en ook punten in zicht. Albon moet hij ook kunnen pakken, vlak voor hem, die om zijn beurt 17 seconden achter Perez op P6 rijdt. Maar wat een zonde: Russell moet opgeven en pits in - remproblemen en daarmee te hoge slijtage. Benedenmaats van Mercedes wat betrouwbaarheid betreft, tenzij de muur aantikken het probleem verergerde.
Eindsprint en treintje achter Albon
De een zijn DNF... Albon krijgt zijn P7 terug, maar moet nog een twaalftal ronden Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Lando Norris en Lance Stroll achter zich houden. De Williams-bolide is hier in het voordeel: minder downforce blijkt niet zo een compromis op dit circuit. De goeie topsnelheid helpt eveneens.
Nog acht ronden. De Vries dicht het gat naar Magnussen vanaf P18. Nog een keer dan...?
En Verstappen, die zie je óók deze race amper. De spanningsboog zit niet ver daarachter, pakweg 9 seconden. Hamilton kruipt dichterbij Alonso en krijgt te horen dat de Spanjaard mogelijk remproblemen heeft.
De McLarens konden niet veel potten breken tijdens deze race. Oscar Piastri klampt zich vast aan P12 met nog vijf ronden te gaan. Norris passeert Bottas nog voor P9, maar moet door een tijdstraf van vijf seconden. Dat gaat niet meer lukken met nog enkele ronden. Albon daarentegen houdt knap vast aan zijn P7, chapeau.
En natuurlijk Max Verstappen, de Nederlander pakt zijn 42e overwinning op ijzersterke wijze. Daarachter eindigt Alonso, en tot slot Hamilton op P3.
0 reacties