Max Verstappen heeft overtuigend de derde Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. De Red Bull Racing-wereldkampioen kon op snelheid de koppositie terugveroveren, nadat zijn teamgenoot Sergio Perez eerder naar de intermediates overschakelde en zo de leiding pakte, toen de regen in de openingsronden kort aanhield. Verstappen ving Perez daarna op met een undercut en kon de race gemakkelijk vanaf kop controleren. Ook toen de regen met bakken naar beneden kwam, hield hij het hoofd koel. Fernando Alonso finishte als tweede, Pierre Gasly werd derde. Lees hier de samenvatting terug van de Nederlandse F1 Grand Prix 2023.
Samenvatting F1 GP Nederland 2023: korte regenbui bij start husselt veld door elkaar
Terwijl de eerste druppels beginnen te vallen, komen de coureurs zonder schade door de eerste ronde. Max Verstappen behoudt de leiding en is een seconde los van Lando Norris. De eerste coureurs gaan al naar binnen. Het regent steeds harder. Wie zal de eerste misstap begaan?
Verstappen zegt dat hij het nog kan uithouden en niet naar binnen hoeft direct. Als wedstrijdleider kan hij het eigenlijk niet permitteren om als eerste te gaan. Maar de Red Bull-coureur gaat dan toch en George Russell erft zo de leiding. Perez, die wel direct de pits na de eerste ronde opzocht, profiteert en neemt de leiding als Russell dan toch naar binnen geroepen wordt, vanwege de toenemende regen.
Charles Leclerc maakt de eerste uitstap in de grindbak, maar net aan en zonder verdere, grotere gevolgen.
Nog ongeveer de helft van het veld is nog op softs, maar die band wordt beduidend langzamer. Er komen berichten binnen dat de regen alweer opgehouden is... Maar het is nog steeds dusdanig nat dat overschakelen naar de zachte band niet werkt.
Verstappen is inmiddels opgeklommen naar P3. Het gat naar Perez is twaalf seconden, maar eerst moet hij nog langs Guanyu Zhou. En daar verspeelt hij geen tijd aan. Voor nu is intermediate de band, de Nederlander klokt de snelste ronde en maakte korte metten van het gat naar Perez. Na acht ronden is dat gat nog zeven seconden.
Degenen die buiten bleven op de slicks, zijn voorlopig de verliezers. Vijf coureurs, waaronder Alex Albon, rijden achteraan op de rode wang. Maar Albon zou geleidelijk sneller worden op dit rubber. Kevin Magnussen reageert en wisselt naar de softs, net als Lewis Hamilton.
Oscar Piastri toont inmiddels dat de softs vier seconden sneller zijn...
De DRS mag weer gebruikt worden en het is droog genoeg. De regen blijft voorlopig weg, meldt de verslaggeving.
En daar is volgende call voor Verstappen vanuit de pits in ronde 12: softs eronder in 2,5 sec. Verstappen neemt de leiding over, nadat Perez een ronde later naar binnen gaat, hij leidt dan met een voorsprong van 3,6 sec en begint een gat te slaan.
Strategisch steekspel door volgende bui?
Liam Lawson bevindt zich in een bijzondere positie bij zijn debuutrace als vervanger van Daniel Ricciardo. De AlphaTauri-coureur rijdt op P17 rond - tussenin de twee Mercedessen. 'We lagen toch op podiumkoers? Hoe hebben we het verknald?' - meldt George Russell over de Mercedes-boordradio. Of krijgt hij nog een kans? Het begint namelijk weer te regenen.
En de eerste crash is een feit: Logan Sargeant crasht en veroorzaakt een safety car. Op de herhaling is te zien hoe abrupt zijn achterkant uitbreekt in een bochtencombinatie, waarna een spin en de klap in de bandenstapel binnen twee tellen de middag tot een voortijdig einde brengt.
De kortstondige tweede bui houdt op terwijl de Williams-bolide weggehaald wordt.
Nog 50 ronden te gaan en de safety car is in de pits, Verstappen mag zeggen wanneer het veld vertrekt en geeft dan gas: goede timing, hij neemt direct twee wagenlengtes afstand van Perez. Perez moet direct verdedigen om te voorkomen dat Alonso met slipstream voorbij aan hem katapulteert. De Red Bulls beschikken echter over de betere pace en Perez kan afstand nemen daarna.
Geen schokkende acties bij deze rollende herstart, behalve de schermutselingen tussen Albon en Magnussen om P7. De twee tikken elkaars wielen aan,. Boze reacties via de boordradio's, maar ze laten elkaar in leven.
Zhou is de uitzondering in de top-tien met de mediums. De rest, tot en met de veertien coureur, rijdt momenteel op de softs. Een enkeling, waaronder Russell, zit daarachter op een alternatieve strategie. De Mercedes-coureur om zijn beurt de enige op de hards.
Zhou weet overigens niet te profiteren van de alternatieve strategie en begint plekken te verliezen.
De middag van Leclerc oogt moeizaam: de Ferrari-coureur wordt in geen ronde ingehaald door Hamilton en vervolgens door Piastri. Punten raken daarmee nog verder uit zicht vanaf P14. Als Leclerc even later gepasseerd wordt door Hulkenberg, moet je wel concluderen dat er problemen met zijn SF-23 de oorzaak zijn.
Verstappen meldt vanaf kop, met 3,6 sec voorsprong op Perez, dat er meer donkere wolken binnen komen rollen.
Ook de McLaren van Norris komt tot leven, de Brit gaat voorbij aan Zhou en is binnen schotafstand van Tsunoda voor P8. De Japanner zal het niet cadeau geven en is net als Norris op weg op de softs.
Lawson weet in de tweede helft van de race te profiteren van zijn voorzichtigheid. De Nieuw-Zeelander is vijftiende en niet geheel kansloos met nog 28 ronden te gaan.
Leclerc krijgt te horen dat de schade te groot is en de auto 'retiren' enige optie is.
Aan kop is Verstappen 8,3 sec los van zijn teamgenoot, die om zijn beurt een gat van 4,1 sec heeft op Alonso. De laatstgenoemde is weer scherp op racedag en ligt op podiumkoers met Pierre Gasly op 2,5 sec daarachter.
Laatste reeks pitstops, meer regen op radar
Hamilton laat het gevecht met Tsunoda voor wat het is en duikt naar binnen voor zijn mogelijk laatste stint. Het veld zit nog steeds op een hoopje en Hamilton valt terug naar P14.
Gasly doet uitstekende zaken, ondanks een tijdstraf van vijf seconden. Het team en de coureur timen de pitstop perfect en zo weet Gasly op het nippertje Russell af te dekken voor P6.
Drama bij Alonso. Na Perez gaat ook de Spanjaard naar binnen. De pitstop mislukt: linksvoor komt niet los en kostbare seconden gaan verloren. Carlos Sainz kan er langs zo en ligt daarmee op podiumkoers. Het Spaanse onderonsje wordt uiteindelijk in het voordeel van de tweevoudig wereldkampioen beslist die niet van P3 gehouden lijkt te gaan worden deze zondag.
Ronde 59/72 en de poncho's gaan weer aan. 'De regen komt over twee minuten en duurt een kwartier' - de boordradio aan Gasly belooft vuurwerk.
Aiaiai... Perez gaat als één van de eersten naar binnen en de inters staan nog niet op tijd klaar. Rommelig... het dubbele stacken van Mercedes gaat net goed.
En waar is Verstappen? Die blijft nog een ronde buiten. Hij wil eentje langer doorrijden, maar gaat dan toch naar binnen. Niemand kan zo doorrijden op de slicks, het plenst.
Albon gokt ook op een kortere bui en verliest waardevolle plekken door de te late call. Esteban Ocon kiest als enige voor de full wets in plaats van de inters.... 'Het is een rukbesluit jongens!' - is de feedback van de Fransman. Maar heeft de Fransman gelijk...?
De regen zet door en Perez kan de RB19 niet op het asfalt houden. De Mexicaan blokkeert de wielen aan het einde van start-finish. Ondanks het houden van de RB19 uit de bandenstapel, is hij de P2 kwijt aan Alonso. Perez komt zelfs kortstondig in aanraking met de barrière bij het ingaan van de pits. Een behoorlijke tik voor de wielophanging rechtsvoor.
Wat een regen... de full wets zijn wel de juiste banden. Zhou Guanyu glijdt door bij eerste bocht en crasht de bandenstapel in. Safety car is buiten én in enkele tellen volgt de rode vlag. Er is nog anderhalf uur tijd om de race te hervatten met de nog zeven resterende ronden.
De rode vlag is een goede call gebleken: meerdere coureurs krijgen met aquaplanen te maken bij T1, waaronder Hamilton en Tsunoda.
Herstart na regenbui met laatste sprint
De regen zou na zo een kwartier ophouden, maar houdt nog aan. De intentie om te herstarten is aanwezig bij de raceleiding, maar een update laat nog even op zich wachten. Terwijl een enkeling de capuchon afdoet, regent het op de andere beelden vanaf de tribune nog behoorlijk door.
Een regenboog vormt zich intussen boven de duinen van Zandvoort, tonen de helikopterbeelden.
En dan volgt het verlossende woord: om 17:14 een rollende herstart met twee ronden achter de safety car en vijf ronden racen als het meezit. De juist volgorde moet eerst aangehouden worden en degenen die achteraan moeten aansluiten, worden eerst erop uitgestuurd.
Iedereen verplicht op de intermediates.
Nog steeds is de kans op regen hoog, maar de komende bui is mogelijk niet zo hevig.
Safery car erin en Verstappen weer aan zet... de Nederlander lijkt ergens mee bezig te zijn in de cockpit, maar gaat dan toch. Alonso blijft in de buurt voor nu.
Een penalty van vijf seconden voor Perez... De op P3 rondrijdende Red Bull-coureur zal nog 2,5 sec op Gasly moeten vinden om zijn podiumplek te behouden. Het lijkt niet te gaan lukken.
Russell meldt dat hij eruit is. De regen waarom ontbreekt, de Brit kan zelfstandig de pits in rijden. Althans, blijkbaar wordt Russell weer naar buiten gestuurd. Een lekke band. Er is een incident geweest tussen hem en Norris. Ze komen elkaar tegen bij bocht tien en maken contact.
Verstappen is inmiddels drie seconden weg van Alonso met nog twee ronden te gaan. Sainz en Hamilton vechten hard tegen hard voor P5.
En het is Verstappen die uiteindelijk de derde GP van Nederland op een rij wint: een dubbele hattrick, drie poles en drie overwinningen. Perez moet het ondanks een goede start doen met een vierde plek. Sainz wordt vijfde, Hamilton zesde, Norris zevende en Albon pakt P8, terwijl P9 naar Piastri gaat. Het laatste punt is voor Ocon.
0 reacties