F1 Grand Prix Spanje 2023: Max Verstappen wint met overmacht, Mercedes P2 en P3

F1 Grand Prix Spanje 2023: Max Verstappen wint met overmacht, Mercedes P2 en P3

door Michael Janiec

Max Verstappen kende wederom geen gelijke bij de Grand Prix van Spanje. De Nederlander wist gemakkelijk de race vanaf de kop te controleren en was zelfs een maat te groot voor de flink verbeterde Mercedessen die als tweede en derde eindigden. Lees hieronder de samenvatting van de F1 GP van Spanje 2023.

Samenvatting F1 Grand Prix Spanje 2023: opener met weinig incidenten

Max Verstappen weet ternauwernood zijn voorsprong te behouden bij de start. De Nederlander, als enige in top tien gestart op de mediums in plaats van softs, gooit direct de deur dicht bij bocht één en Carlos Sainz kan niets anders dan volgen. Verstappen rijdt vervolgens vrij direct een gat van meer dan een seconde.

Lando Norris ziet zijn P3-startplek in de eerste ronde teniet gedaan worden, de McLaren-coureur beschadigt in de schermutselingen met Lewis Hamilton zijn voorvleugel en moet als eerste de pits opzoeken. Een dure wissen, Norris sluit als laatste terug aan. Een race-incident: het is Norris zelf die zijn voorvleugel op de achterkant van de Mercedes-coureur kapotrijdt.

De grote winnaars van de openingsronden: Yuki Tsunoda (+4 plekken, P10) en Guanyu Zhou (+5 plekken, P8).

Charles Leclerc komt lastig door het veld heen op de hards en is te vinden op P18. Nyck de Vries kent een lastig begin en valt terug van P14 naar P15. Sergio Perez weet van P11 naar P9 te klimmen, de Mexicaan is ook voor de mediums gegaan als één van de weinigen in het middenveld.

Strategisch steekspel: éénstopper of een tweestopper?

Dringen geblazen bij de eerst pitstops. Esteban Ocon weet voor een langzamer groepje uit te komen na zijn pitstop en kan zo in het gat tijd goedmaken en hopelijk een plek winnen zodra degenen vooraan stoppen.

Terwijl meerdere coureurs voor een overstap van softs naar hards kiezen, besluit Aston Martin om Lance Stroll op nog een setje softs te zetten. Dat wordt gegarandeerd een tweestopper.

De updates van Mercedes lijken ook in de race te werken. Hamilton weet tijd te vinden op Sainz. De Spanjaard reageert door direct naar binnen te gaan voor een set hard rubber. De Ferrari-coureur keert terug als zevende. Voor hem rijdt Pierre Gasly op een oude set softs, terwijl Sainz over verse mediums beschikt. Snel eraan voorbij zal bepalend blijken als de thuisheld de Mercedes weer achter zich wil laten.

Verstappen rijdt tot nu toe een anonieme race. Na 22 ronden is zijn voorsprong op Hamilton bijna 10 seconden. De laatstgenoemde zou in theorie nog Sainz kunnen opvangen als hij spoedig naar binnen gaat. Zijn teamgenoot George Russell zegt dat doorrijden echt wel op tafel ligt: de softs zouden nog steeds veel snelheid bieden en nog verre van versleten zijn.

Mercedes nieuwe 'best of the rest'?

In 25e ronde gaat Hamilton naar binnen. Mediums eronder. De Mercedes-coureur eindigt bij het uitkomen achter Sainz, die zijn undercut ziet uitbetalen. Ook Russell duikt de pits in een ronde later, hij weet vast te houden aan P6, maar moet Stroll (voor nu) voor zich dulden.

En dan gaat wedstrijdleider Verstappen naar binnen: 2,2 sec en hards eronder. Achter hem is het gat zo groot dat hij de leiding kan behouden. Op P2 vinden wij alweer Perez, maar de Mexicaan moet nog steeds naar binnen. Terwijl Perez naar hards gaat, roept Russell over de boordradio dat het regent in T5 (bocht 5).

Hamilton is ontketend. Met flinke overspeed dankzij DRS is Sainz gezien bij bocht één. Hamilton herovert P2, maar moet twaalf seconden op Verstappen toegeven nog steeds. Ook op de hards is de Nederlander sneller dan de Mercedes op mediums...

De dreiging van regen blijft, maar nog niemand kiest voor intermediates. Is het regen? Blijkbaar toch zweet in de helm van Russell... Het kwartje valt dan, geen regen dus!

Pitstop-window 2: open

Meerdere coureurs maken hun tweede pitstop rond de 40e van de 66 rondes. Red Bull lijkt daardoor voorlopig één van de enige teams die zich een éénstopper kan veroorloven in Spanje. Dat kan enkel duiden op een veel betere controle van de slijtage.

Ook De Vries is naar hards gegaan. De AT04 lijkt eindelijk een beetje tot leven te komen, hij weet Kevin Magnussen te passeren voor P15. Maar de directe vergelijking met Tsunoda, in de 44e ronde te vinden op P9, is nog steeds in het nadeel van de Nederlander.

Verstappen zegt dat zijn banden nog redelijk zijn. De hards moeten het nog 18 ronden overleven. Tenzij de titelverdediger weer een dusdanig gat slaat met Hamilton. De Mercedes-coureur rijdt 16,5s achter Verstappen.

Nadat de Mercedes-coureurs genoodzaakt zijn de tweede pitstop te doen, volgt Verstappen. De leiding behouden gaat moeiteloos en het gat blijft even groot naar Hamilton op P2.

Mercedes ziet herstelplan werken, maar Red Bull nog ongrijpbaar

De wedstrijdleider krijgt een derde waarschuwing over track-limits. Een zwart-witte vlag om precies te zijn. Hij kan zich geen uitstapjes buiten de baan meer veroorloven. Zijn ingenieur benadrukt dat pushen echt niet nodig is, Verstappen heeft een voorsprong van bijna 20 seconden op Hamilton met nog zes ronden te gaan.

De reden waarom de Red Bull-kampioen zo pusht, is even later duidelijk: Verstappen pakt de snelste ronde.

Yuki Tsunoda heeft hard gevochten, maar dan krijgt hij te horen dat hij een vijfseconden-straf heeft voor het blokkeren van Zhou. De P9 wordt daarmee verruild voor een plek buiten de top-tien.

Max Verstappen wint uiteindelijk, gevolgd door Hamilton en Russell en Perez op P4. Thuiscoureur Sainz eindigt vijfde, terwijl De Vries veertiende wordt.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk