Max Verstappen heeft ook in de tweede F1-race van 2024 optimaal gekapitaliseerd vanaf pole. De titelverdediger won de Saoedische Grand Prix ogenschijnlijk gemakkelijk, voortgestuwd door een tempo die niemand kon matchen, en vergroot zodoende zijn leiding in het kampioenschap. Sergio Perez finishte als tweede, terwijl Charles Leclerc namens Ferrari de derde plek veiligstelde.
Samenvatting Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2024: de start
De inmiddels derde Saoedische Grand Prix staat vanavond op het programma. De race biedt weer een relatief grote kans op safetycars. Het zal dan ook vooral draaien op overleven in de openingsrondes. Jeddah Corniche Circuit is onvergeeflijk bij hoge snelheden en synchroon (bovenal: zonder schade) door deze krappe en blinde bochten komen is dan ook essentieel.
Terwijl de coureurs zich één voor één oplijnen op hun startposities, nadert het moment waarop de lichten aan knipperen en uitgaan, met op de voorste rij Max Verstappen (pole) en Charles Leclerc (P2).
Problemen bij Pierre Gasly... versnellingsbak lijkt de geest te geven. De Franse Alpine-coureur sluit zich dan toch aan op de achterste rij. Maar valt na enkele ronden alsnog uit.
Terug naar de start: Lights off... and away we go then.
Een topstart voor polesitter Verstappen. Voldoende om Leclerc af te dekken. Evenals voor Perez, die direct voor P2 aanvalt. Echter weet de Monegask zijn lijn en daarmee positie te beschermen.
Verstappen is direct losgebroken aan de kop en weet in de tweede ronde buiten DRS-afstand van de Ferrari te geraken.
Oliver Bearman vecht voor wat hij waard is bij zijn F1-debuut. Echter heeft de Japanse Yuki Tsunoda andere plannen. De Engelsman staakt zijn aanval voorlopig, maar moet er zo snel mogelijk aan voorbij, als hij optimaal van zijn eerste stint op de softs, afwijkend van zowat het hele veld, wil laten werken.
'Norris had een valse start' - George Russell klaagt bij zijn team en de beelden bevestigen zijn statement.
Perez herbevestigt om zijn beurt de 'blistering pace' van de RB20 en kan vrij gemakkelijk voorbij aan Leclerc.
Ronde 6:50 de Ferrari-debutant zit nog steeds vast achter de VCARB 01 van de Japanner, kostbare tijd (en grip) gaat daarmee verloren.
En daar is Lance Stroll... hij breekt zijn voorwielophanging door te scherp de binnenkant van een bocht aan te snijden en vliegt vervolgens rechtdoor. De daaropvolgende safetycar triggert een reeks van pitstops. Verstappen gaat over naar de hards en keert als tweede terug op de baan, terwijl Lando Norris doorrijdt op zijn mediums en de leiding erft.
Verstappen pakt leiding terug van Norris
De regerend wereldkampioen heeft niet lang nodig om zijn P1 te heroveren. Norris is om zijn beurt conservatief en kiest voor bandenmanagement in plaats van verdedigen.
Een vijf seconden-penalty voor Sergio Perez. Kevin Magnussen krijgt enkele tellen later, in de zestiende ronde, zelfs een straf van tien seconden aan zijn broek voor zijn ellebogenwerk op het asfalt.
Terwijl Bearman eindelijk in de punten aansluit op P10 en Hulkenberg in vizier krijgt, zien wij hoe Mercedes óók in Djedda worstelt met de racepace. Zijn de koelingsproblemen bij Mercedes fundamenteler dan eerst gedacht? Wellicht. Voorlopig is de W15 goed voor P5 (Hamilton) en P8 (Russell). En de klantenteams van de Zilverpijlen vinden wij op P7 (Alonso), P15 (Albon) en P16 (Sargeant).
Geen al te bemoedigende signalen dus. Maar goed, eens zien wat die auto's presteren in het slotdeel met iets lagere baantemperaturen. De kanttekening op dit circuit blijft: de hoge gemiddelde snelheden dragen hier evengoed bij aan het stressen van de (motor)componenten - naast het feit dat het in vergelijking met Bahrein warmer is tijdens de race.
Ronde 24/50: een beeld in de lijn met verwachtingen, hoogstwaarschijnlijk voor de rest van het seizoen: Max Verstappen aan de leiding en Sergio Perez op P2. De Mexicaan is 6,7s aan het 'trailen' achter de raceleader en heeft om zijn beurt ruim zes seconden marge op Norris.
Het gevecht aan kop ontbreekt jammer genoeg, maar daarachter wordt nog hard voor P5 gevochten. Hamilton staat onder druk van Piastri. De Australiër lijnt zich op en gaat diep aan de buitenkant bij bocht één met DRS... iets te diep. Lewis krijgt zijn plek gemakkelijk terug, want Piastri moet over de strepen om de bocht te halen.
Mercedes onder druk van klantenteams
Opvallend: Norris (P4) en Hamilton zijn onderweg op mediums... en beide nog geen pitstop gedaan. Een late gok op nog een safetycar pakt voorlopig voor het Britse duo niet uit zo. Met nog 14 ronden te gaan gaat Hamilton naar binnen. Hij valt terug naar P9 en kan op Bearman gaan jagen voor hem op de softs. 7 seconden zullen eerst wel goedgemaakt moeten worden.
Ook Norris pakt zijn verplichte pitstop en opent de aanval vanaf P8. Of ja, zet de verdediging in. Norris belandt recht voor de neus van Hamilton, die om zijn beurt op warmere banden maar een kleine window heeft om aan te vallen. DRS voor Hamilton. Maar het is niet voldoende om de inmiddels in flow rakende landgenoot te kukelen.
Met Russell op P6 is de race van Mercedes verre van onverdienstelijk. Maar dat Alonso voorlopig aan P5 kan vasthouden, terwijl Piastri P4 bekleedt... het moet toch wel pijn doen voor het fabrieksteam.
Het Williams van James Vowles is voorlopig geen zorg in dat opzicht, Albon kan met moeite aan P14 vasthouden en Sargeant poogt Tsunoda aan te vallen voor P15... tevergeefs.
Ricciardo heeft, na de dubieuze strategische keuzes van zijn team, die volgens de Japanner hem benadeelden, voorlopig reactie op de kritiek van Tsunoda. De Australiër is zeventiende, voor de twee Sauber-coureurs.
Valtteri Bottas zou in principe hoger gestaan hebben dan de P18 voor Zhou, ware het niet dat zijn team weer de pitstop vergalde. Een herhaling van vorige week: de wielmoer of de wheelgun... weigert.
In de laatste vijf ronden lijkt de jacht geopend op Bearman: Norris en Hamilton zijn echter voorlopig met elkaar bezig. Een knap P7-debuut in de Ferrari voor de 18-jarige is daarmee een stap dichterbij.
De laatste ronden verlopen zonder verdere actie. Zodoende finisht Verstappen weer als eerste, Perez maakt het RBR-feest compleet met de 1-2. Leclerc wordt derde, Piastri P4, Alonso P5, Russell P6, Bearman P7, Norris P8, Hamilton P9 en Hulkenberg pakte het laatste punt.
Leclerc pakt het punt voor snelste ronde nog tenslotte, terwijl Bearman zich bij zijn debuut óók driver of the day mag noemen, knap en terecht!
De Formule 1 keert over twee weken terug met het GP-weekend van Australië. Vroeg de wekker zetten dus.
0 reacties