Samenvatting F1 Miami GP 2023: Max Verstappen SNIJDT van P9 naar overwinning!

Samenvatting F1 Miami GP 2023: Max Verstappen SNIJDT van P9 naar overwinning!

door Michael Janiec

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft ogenschijnlijk gemakkelijk de Grand Prix van Miami voor de tweede keer gewonnen. De Nederlander wist na een stint op de hards van maar liefst 45 ronden, de leiding te heroveren van teamgenoot Sergio Perez. De Mexicaan werd tweede, Fernando Alonso kwam als derde over de streep. Lees hieronder de samenvatting van de F1 Grand Prix van Miami 2023.

Samenvatting F1 Miami GP 2023: Verstappen Show in the making

De start verloopt nagenoeg probleemloos. Sergio Perez is beter dan Fernando Alonso van de lijn weg en houdt vast aan P1. Achteraan lukt het Nyck de Vries bijna niet om aan te remmen voor T1. Hij tikt tegen de McLaren van Lando Norris. Beide kunnen de weg vervolgen. Thuisdebudant Logan Sagreant is na drie ronden al in de pits te vinden, de Amerikaanse Williams-coureur gaat over op de hards en sluit van achteren aan.

Max Verstappen, onderweg op de hards, kiest eieren voor zijn geld in gevecht met Esteban Ocon. De Nederlander hoeft niets van dat ellebogenwerk in de eerste ronde. Even later pakt hij de Fransman alsnog. Tegelijkertijd gaat hij voorbij aan Kevin Magnussen, geholpen door de flinke overspeed bij ingaan eerste bocht.

Lewis Hamilton heeft beduidend meer moeite op de hards kan met moeite zijn P13 vasthouden in de openingsronden.

Niets daarvan bij Verstappen, nogmaals. De Red Bull-kampioen eist de snelste ronde op op de hardste band... P6 met P5 in verschiet binnen een seconde. Maar dan moet Verstappen wel aan George Russell voorbij. +0.4s scheidt de twee in de achtste ronde. Russell kan net buiten schot blijven dankzij de DRS-aansluiting op Pierre Gasly. Voor heel even dan... Verstappen doet één van zijn onverwachte passes en claimt de binnenkant. Binnen nog geen ronde is Gasly ook gezien. P4 voor Verstappen.

Verstappen snijdt door het veld op de hards

In tien ronden is Verstappen vijf plekken opgeklommen. De afstand naar de wedstrijdleider Perez is maar vier seconden. De grote vraag is zo hoeveel leven de Red Bull-coureur in zijn hards heeft, zodra zijn voorgangers onvermijdelijk als eerste naar binnen gaan om de mediums te wisselen. En kan Verstappen een dusdanig gat rijden in de vrije lucht om na zijn pitsstop ervoor te blijven?

Daarachter vecht Leclerc met Magnussen voor P7. De Ferrari-coureur moet voor nu zijn meerdere erkennen in de coureur van het klantenteam. Sainz, die zegt dat de medium al tempo verliest, is óók machteloos tegenover Verstappen. P3 en direct binnen DRS bij Alonso. Jagen, kijken, afwachten. Alonso is vrij direct gezien.

Perez antwoordt direct door gas te geven, maar ziet het gat naar Verstappen, 3,8s, niet slinken. Het tegenovergestelde is waar. Verstappen nadert. Perez lijkt nu al de handdoek in de ring te gooien: 'Mijn rechtsvoor begint het op te geven', klinkt het over de boordradio. Het tempoverschil wijst erop dat de Nederlander binnen enkele ronden bij zijn teamgenoot aanklopt.

De pitstop-window voor de mediums is geopend. Hamilton, pas na vijftien ronden opgeklommen naar P12, kan nu eindelijk van zijn hards profiteren. Hij klimt op naar P7. Ook Sainz gaat naar binnen en sluit terug aan op P7.

Ronde 20/57: Perez leidt nog steeds en houdt nog 1,4s op Verstappen over. De Mexicaan houdt het dan toch voor gezien op de mediums, hij keert als vierde terug op de hards.

Bandenmanagement doorslaggevend in slotdeel

Een vijfseconden penalty voor Sainz. De Spanjaard verremde zich bij de ingang van de pits en overtrad daarmee de snelheidslimiet in de pitstraat.

Het middendeel van de race is niet heel spannend. Behoudendheid, met name van banden, is logischerwijs leidend. Op het gevecht achter de top vier na dan. Daar zitten Ocon, Sainz en Russell op een kluitje stuivertje te wisselen.

Verstappen kan nog na 35 ronden op de hards een snelle ronde eruit pompen... Het gat op Perez is dan 16 sec.

Leclerc en Magnussen vechten hard op P10. Weer moet Leclerc bij het uitremmen toegeven. Leclerc trekt alsnog aan het langste eind, terwijl Hamilton na 38 ronden naar binnen gaat.

43 ronden op de harde band en Max Verstappen is nog steeds niet te houden. Hoe lang wacht hij nog? Nog dertien ronden resteert en Verstappen kan onderhand op de softs verder. Dat doet de Nederlander niet. Eindelijk is daar zijn pitstop. Hij belandt daarmee achter Perez. Maar de verse mediums maken direct het verschil. Verstappen herovert de leiding in de 47e ronde, pakt de snelste ronde vervolgens, en rijdt direct bij Perez weg.

Met nog enkele ronden te gaan zijn zowel Ferrari als Mercedes aardig hersteld. Hamilton weet zelfs nog Leclerc van P7 af te houden en Russell gaat als vierde over de streep, voor Sainz. Aan kop rijdt Verstappen onbedreigd met de snelste ronde naar de finishvlag. De Red Bull-wereldkampioen verbetert die snelste ronde nogmaals en eindigt de race in stijl. Perez wordt tweede op vier seconden afstand. Tot slot nog twee auto's in de punten voor Alpine met Gasly op P8 en Ocon op P9. Magnussen pakt het laatste punt namens Haas.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk