De tweede vrije training van de F1-Grand Prix van Bahrein stond in het teken van pushen, met baantemperaturen die vergelijkbaar zijn met de naderende kwalificatie. Aston Martin-coureur Fernando Alonso sloot de sessie af als eerste. Max Verstappen en Sergio Perez volgden binnen twee tiende op P2 en P3. Lees hieronder de samenvatting van VT1 van de GP van Bahrein.
Samenvatting F1 VT2 GP Bahrein 2023: ideale omstandigheden
De avond is inmiddels gevallen in de Sakhir-woestijn. Kortom: het zijn ideale omstandigheden om korte- en lange-afstand simulaties te rijden.
Direct toveren enkele F1-coureurs aanzienlijk snellere rondetijden dan in VT1.
De Ferrari's bekleden eigenlijk direct P1 en P2. Charles Leclerc, de snellere van de twee met een 1:31.843 op de softs, meldt over de boordradio aan zijn F1-team dat er problemen met de koppeling zijn. Niets dusdanig zorgwekkends - de Monegask kan buiten blijven.
Oscar Piastri denkt een AlphaTauri uit te accelereren. Vlak voor de eerste bocht komt hij echter de langzaam rijdende Lance Stroll tegen van Aston Martin. Vol in de ankers inclusief rook en ongetwijfeld flat spots op het rubber.
Na twintig minuten zijn de roodgekleurde Ferrari's nog steeds het snelste. Daarachter vinden wij Lewis Hamilton die op dezelfde rode wangen drie tiende van een seconde moet inleveren.
Moeizame VT2 voor Max Verstappen?
Meerdere F1-coureurs keren terug op de baan halverwege VT2, maar Verstappen staat nog steeds buiten. De reden waarom is onduidelijk op dat moment.
Waar de actie wel plaatsvindt: in de AMR23 van Lance Stroll. Althans, voor even dan. De Canadees klokt twee paarse sectoren en schiet naar P1. Nico Hulkenberg duikt daaronder, maar Sergio Perez is nog sneller: 1:31.078s. Het is echter Fernando Alonso die als eerste duikt in de dertigers vandaag: 1:30.907s voor de Spanjaard.
En daar is dan eindelijk Verstappen, ook op de softs. Groen, paars, groen. P2 (+0.169s). Verstappen is twee duizendste sneller dan Perez en verliest vooral tijd in de eerste sector.
Over AlphaTauri gesproken. Uiteraard is er nog geen race-kilometer gereden. Toch oogt het F1-team niet overtuigend tot dusver. Beide coureurs staan ongeveer 1,6s verwijderd van de snelste ronde op dezelfde zachte band. Valt er nog wat te vinden met de afstelling? P18 en P19 ziet er gewoon niet lekker uit. Een beeld dat later in de sessie niet verandert overigens...
Het bovenaan getoonde incident waarbij Nyck De Vries betrokken is zal naderhand bij de FIA-stewards besproken worden, aldus de infographics van F1.
Van focus op kwalificatie naar race-simulaties
Na de kwalificatie-simulaties verleggen de F1-teams en coureurs de focus op het simuleren van langere race-stints. Opvallend: Verstappen en Alonso zitten tijdens die langere stints erg dichtbij elkaar. Het zegt niets over hoeveel brandstof er daadwerkelijk in de auto's zit. Niettemin oogt Aston Martin, volgens velen het team dat positief zal verrassen in 2023, nog steeds erg snel.
Met nog vijf resterende minuten is iedereen buiten op de zachte band. Veel verandert er niet in de tijdlijst vanwege de focus op langere stints. De vlag valt met Alonso op P1, Verstappen als tweede en zijn Mexicaanse F1-teamgenoot op P3.
0 reacties