F1 GP Las Vegas 2023: Red Bull van 1-2 gehouden, Verstappen wint

F1 GP Las Vegas 2023: Red Bull van 1-2 gehouden, Verstappen wint

door Michael Janiec

Max Verstappen heeft ondanks een lastige opening ook de Grand Prix van Las Vegas op zijn naam weten te schrijven. De regerend wereldkampioen was Charles Leclerc te snel af en kon in het slot de Monegask passeren voor de overwinning. Sergio Perez moest de Monegask in de slotronde voor zich dulden en werd derde namens Red Bull Racing. Het betekent wel de eerste 1-2 in het rijderskampioenschap voor zijn F1-team. Lees hier de samenvatting terug.

Samenvatting F1 GP Las Vegas 2023: chaotische opener

Na een nogal stroeve weekendstart is het tijd voor de eerste GP van Las Vegas op de Strip. De voorste rij, met Max Verstappen op P2 en Charles Leclerc op pole, is sterk weg. Zij aan zij onderstuurt het duo vervolgens de uitloopstrook op bij bocht één. Verstappen weet er voor te blijven en kan zo de leiding nemen. Leclerc protesteert dat hij buiten de baanlimiet de positie inleverde. Een antwoord van FIA blijft echter voorlopig uit.

Daarachter zien wij hoe meerdere coureurs problemen met de grip hebben. Met de volle brandstoftanks wel te verwachten. Carlos Sainz spint. Hoewel wij het niet gelijk zien, komt Fernando Alonso in aanraking met een de Alfa Romeo van Valtteri Bottas.

Virtual Safetycar geactiveerd, om de brokstukken op te ruimen. Een enkeling, waaronder Sainz en Alonso, wisselt direct naar de harde band. Ook Sergio Perez kiest voor deze alternatieve strategie.

Lang duurt de VSC niet, in ronde 3 begint het racen.

En dan een harde klapper... Lando Norris schiet hard rechtdoor op een uitloopstrook. 'I am okay', bevestigt de McLaren-coureur over de boordradio.

Safetycar is buiten, gevolgd door nog meer pitstops.

Opvallend: Norris raakt opeens de achterkant kwijt in een bocht waar je normaliter zonder echt te remmen doorkomt. Hij lijkt een hobbel te raken en de balans is daarna helemaal weg. Een voorbode voor de volgende restart, nu de banden onvermijdelijk afkoelen?

De organisatie snapt dat lang wachten met de rollende herstart voor nog meer problemen kan leiden. In ronde 6/50 is de SC binnen en Verstappen komt uitstekend weg aan kop.

En dan komt de bevestiging: Verstappen krijgt een tijdstraf van vijf seconden. Mosterd na de maaltijd voor Leclerc die de Nederlander al twee seconden ziet wegrijden in enkele ronden. Althans, zo lijkt het, want voorlopig is het gat rond de twee seconden.

We zien meerdere gevechten daarachter. De lange rechte stukken bieden genoeg inhaalpogingen. De voorlopige winnaar van het middenveld is Williams: P5 en P6, zoals ze gestart waren, wordt vastgehouden.

Wie managet zijn banden in deze vroege stint?

Op het antwoord hoeven wij niet lang te wachten. Sargeant verliest snel grip en wordt naar binnen gehaald. Vooraan ziet Verstappen hoe Leclerc binnen DRS geraakt. Tot ongenoegen van Verstappen: 'mijn banden gaan zo naar de *****'. Verstappen laat hem eraan voorbij gaan en rijdt de pits in. Deze nodige wissel betekent dat de nummer één vijf seconden moet stilstaan. Verstappen valt terug naar P11.

Lekke band voor Lewis Hamilton. Na een aanraking met de voorvleugel van Oscar Piastri meldt de Brit dat rechtsachter leegloopt. Hij hinkt richting de pits en valt voorlopig door de verloren tijd buiten de punten (P19). Goed nieuws voor Perez? Zoals het staat, met de Mexicaan van Red Bull op P2 nu, kan de P2 in het kampioenschap zo bezegeld in Las Vegas. De touche met de jonge Aussie wordt overigens bestempeld als race-incident.

Ronde 21/50: Leclerc is binnen. Ruim 27 seconden scheidt hem van Verstappen. Leclerc keert terug op P3, terwijl Verstappen inmiddels zevende rijdt. Te lang in het verkeer blijven, kan de regerend wereldkampioen later duur komen te staan.

De getergde Verstappen geeft echter niet op. Het gat tussen hem en Leclerc is gekrompen naar vier seconden en enkel George Russell op P4 scheidt nog het duo.

En dan gaat het weer fout... de twee raken elkaar en stukjes bodywork vliegen door de lucht. Maar van wiens bolide? 'Check my tyres and frontwing', vraagt Verstappen. 'Alles is okay', aldus Gianpiero Lambiase.

Safetycar nummer twee: check. Leclerc wordt buiten gehouden, Verstappen en Perez gaan wel naar binnen.

In ronde 28 is de safetycar binnen. Leclerc houdt marge aan kop, maar Perez is minder scherp en voelt de hete adem van Pierre Gasly direct. Die krijgt zijn banden echter niet snel genoeg op temperatuur en ziet hoe Piastri er langs kan voor P3.

Terwijl wij op de achtergrond zien hoe Verstappen het gat dichtrijdt, passeert Perez de Ferrari van Leclerc voor de leiding. Zien wij eindelijk een zege van de Mexicaan na een zwaar seizoen? Voorlopig niet, Leclerc pakt de positie terug.

Slotgedeelte biedt genoeg actie

De enige kans voor de overwinning lijkt daarmee vervlogen. Verstappen is alweer binnen DRS-afstand van Perez. Perez stribbelt niet tegen en Verstappen is zodoende alweer terug bij af: in jacht op de overwinning vanaf P2. Geen seconde wordt er verspild. Verstappen herovert de leiding en moet zien uit de DRS te geraken.

Terwijl wij de laatste ronden ingaan, zien wij hoe Leclerc ook zijn P2 moet afgeven aan Perez. Esteban Ocon, daarachter op P4, gaat echter geen twaalf seconden goedmaken in een viertal ronden. Daarachter wordt nog wel gevochten: Alonso en Hamilton wisselen stuivertje voor P8. Voorlopig trekt Lewis aan het langste eind.

Leclerc blijft binnen de DRS van Perez, maar heeft nog maar één ronde om het te proberen voor P2. High stakes in Vegas... Verstappen krijgt te horen of hij iets langzamer kan rijden om Perez aan te laten haken... En ja hoor, daar gaat Checo weer in de laatste ronde. Leclerc wordt zo tweede, Verstappen wint.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk