Charles Leclerc heeft overtuigend de Grand Prix van Monaco voor de eerste keer op zijn naam geschreven. De derde keer was het scheepsrecht en de Monegask wist Oscatr Piastri van zich af te houden gedurende de race. Max Verstappen moest zich tevreden stellen met een P6, de Red Bull-coureur zat het meerderdeel van de chaotisch begonnen race vast achter de Mercedes van George Russell.
De start
Een chaotische start. Vooraan maakt Carlos Sainz contact bij het gevecht om P2 met Oscar Piastri. Met een lekke band tot gevolg.
De McLaren-coureur moet Charles Leclerc bij het wegrijden voor zich dulden, maar de tweede Ferrari afdekken lukt wel en hij blijft op P2.
Sainz merkt hoe zijn band leegloopt bij de klim naar de Casino Square en blokkeert vervolgens, hij komt tot stilstand, enkele centimeters voor de muur.
Maar de grote schade gebeurt achteraan. Enkele tellen later arriveren Perez, Hulkenberg en Magnussen bij de klim naar het casino. Het trio is in een gevecht verwikkeld. Magnussen zit achter Perez en zijn linker voorwiel clipt met het rechter achterwiel van Perez. De Mexicaan wordt met een rotgang in het rondte geslingerd en pakt de andere Haas-coureur mee. De schade is enorm en daarmee het duurste incident van het seizoen.
Herstart om 15:44 (stilstaande start)
Bij de herstart is iedereen voorzichtig. Incidenten en inhaalacties blijven ook uit.
Verstappen is zodoende ook nog altijd zesde, vast achter George Russell.
Leclerc controleert de race nog altijd vooraan.
We naderen het middendeel van de race zonder grote gebeurtenissen of actie.
Aan de voorkant zijn Leclerc, Piastri, Sainz en Norris losgebroken. Daarachter, in ronde 32/78, en op zo een veertien seconden achterstand, zit de Mercedes van Russell.
Iedereen in die voorste club rijdt overigens op de hards. Wie na de herstart een andere compound eronder gezet heeft, idealiter de hards, kan in theorie de race erop uitrijden.
En er valt voorbij deze voorbode eigenlijk weinig te melden tot ver in de tweede helft van de race. Lerclerc bepaalt het tempo en behoudt daarmee het voordeel. Zelfs als zijn banden bijna uit elkaar zouden vallen, ook dan moet Piastri nog het leven (en de overspeed) hebben op de zijne.
En beide moeten het dus hebben van de lange adem.
Slotstuk bepalend
Verstappen weet pas laat in de race werk te maken van de Mercedessen. Hamilton poogt een undercut, maar Verstappen pareert moeiteloos met een eerste paarse sector en heeft zo een vier seconden in zijn zak na zijn eigen pitstop in de volgende ronde. Het gat naar Russell smelt dan als sneeuw voor de zon en de P5 komt daarmee in zicht.
Verstappen maakt zelfs zo snel korte metten met de achterstand op Russell dan een inhaalactie door het grip en snelheidsverschil erg waarschijnlijk is. Maar dat valt tegen.
Ronde 62/78 en Verstappen is binnen DRS van Russell. En cadeau krijgt die het natuurlijk niet, of beter gezegd: Verstappen moet zich erlangs wurmen.
Maar waar dan? De korte rechte stukken werken in het voordeel van de Mercedes. En de Brit maakt zich bewust breed intussen.
Verstappen moet uiteindelijk schikken met die positie.
Leclerc weet Piastri 77 ronden lang van zich af te houden op dezelfde hards en wint de Monaco Grand Prix voor de eerste keer. Piastri wordt dus tweede, Sainz derde, Norris vierde, Russell vijfde, Verstappen zesde, Hamilton zevende. Tenslotte nog een P8 voor Tsunoda, P9 Albon (eerste punten voor Williams) en het laatste punt is voor Gasly.
0 reacties