Samenvatting Italiaanse GP 2022: Max Verstappen wint vanaf P7! De Vries debuteert met punten!

Samenvatting Italiaanse GP 2022: Max Verstappen wint vanaf P7! De Vries debuteert met punten!

door Michael Janiec

De Italiaanse GP is gewonnen door Max Verstappen! De ontketende Red Bull Racing Formule 1-wereldkampioen was niet te houden op de medium band en was de Ferrari's sneller af op een kolkend Monza. Lees hier de uitgebreide samenvatting van de Italiaanse GP 2022 met de hoogtepunten en uitslag.

Samenvatting Italiaanse GP:  Verstappen klimt direct naar P2 en opent jacht op Leclerc

Verstappen pakt direct twee plekken bij de start. Ook Nyck de Vries zit er goed bij en behoudt P8, terwijl Leclerc leidt voor Russell en Ricciardo. Met Gasly rekent Verstappen ook binnen enkele bochten af. Hij zit nu op de staart van Ricciardo bij het ingaan van de tweede ronde en sorteert aan de binnenkant voor, passeert vervolgens, nog voor bocht één. De regerend wereldkampioen komt er makkelijk aan voorbij zonder DRS.

Lando Norris kent een slechte start vanaf de lijn en valt terug van P3 naar P6.

Verstappen krijgt Russell in het vizier in de vierde ronde. DRS activated. Verstappen klokt weer een snelste ronde en is binnen schotafstand van de Mercedes W13. De vijfde ronde en hij gaat aan Russell voorbij. Leclerc, ook onderweg op de softs, zit daar twee seconden voor.

In ronde acht gaat Sergio Perez vroeg naar binnen. Hij kiest de hards, een alternatieve strategie. Zijn remschijf rechtsvoor begint direct te roken terwijl hij in de pitbox parkeert. De rook blijft komen, maar neemt daarna af.

De Vries moet dan toch een plek afstaan. Aan de Ferrari van Carlos Sainz. De Spanjaard is vanaf de achterkant van de grid in nog geen tien ronden opgeklommen naar P8. Ook Fernando Alonso kan zich niet tegen het tempo van zijn landgenoot verweren.

Een geplofte motor voor Sebastian Vettel: de Duitser van Aston Martin parkeert in sector twee, waar de auto snel achter de vangrail kan. Virtual Safetycar. Leclerc gaat naar binnen en staat de leiding af aan Verstappen. De Nederlander blijft buiten. Leclerc, onderweg op de mediums, klokt de snelste ronde en in ronde zestien is hij 17 seconden verwijderd van raceleider Verstappen.

Vroege pitstops door virtual safetycar bieden interessante mix slotdeel

Weer problemen voor Leclerc... Motorproblemen. Hij krijgt te horen dat hij niet mag 'short shiften', anders gezegd: eerder opschakelen, voordat de toerenteller in het rood schiet. Terwijl Leclerc nog steeds hardere gaat en de snelste ronde noteert: 1:25.2s is het gat naar Verstappen ongeveer 16 seconden.

Na 20 ronden gaat De Vries naar binnen. Van softs naar mediums. De pitstop is vlot. De Vries valt terug naar de 14e plek maar verliest weinig tijd en doet in theorie nog voor punten mee.

George Russell zoekt ook de pits op en keert terug als vierde met nieuwe hards. Ook Verstappen krijgt de call in de 26 ronde. Mediums en een heel snelle pitstop van 2,4s. Leclerc krijgt daardoor de leiding, maar Verstappen heeft het voordeel van de versere banden. Meer dan 10 seconden moet hij dichtrijden om bij de Ferrari-coureur te komen.

Verstappen gaat als een speer en klokt de ene na andere snelste ronde. Met nog 23 ronden te gaan, is het gat naar Leclerc verkleind naar acht seconden. De infographic meldt dat hij er in tien ronden bijzit.

De op P3 rijdende Sainz wordt dan naar binnen geroepen. IJverig is het antwoord, Sainz verremd zich bijna bij het ingaan van de pits. In 2,3s naar de rode banden. Sainz valt terug naar P8, maar kan profiteren met betere banden.

Alonso moet vanuit een kansrijke positie de race staken en blijft staan in de pits. Geluk voor De Vries dus, de coureur uit Sneek schuift daardoor op naar P12. De Vries zit vast achter Gasly in een treintje op elkaar gepakte coureurs met DRS. In zijn spiegels rijdt Hamilton.

Ook Leclerc doet een tweede stop en kiest voor softs. De jacht op de leidende Verstappen is daarmee geopend. Maar is het genoeg?

Kan De Vries profiteren van de ontketende Lewis Hamilton en erbij blijven? Het lijkt er niet op. De Brit schuift vliegensvlug op naar P7 op en pakt Gasly en Norris in één inhaalmanoeuvre. De Vries zit nog steeds vast achter Gasly en rijdt in de 39e ronde op P10. Geduld houden dus én oppassen, met Guanyu Zhou in zijn rug binnen DRS.

Verstappen leidt nog steeds met 11 ronden te gaan. Leclerc is de snelste op de baan met zijn verse softs, maar het gat is nog steeds 18 seconden op Verstappen. Perez gaat dan voor de tweede keer naar binnen in de 43e ronde - verremd zich ook bij de ingang van de pits. Softs voor de Mexicaan.

De Vries moet vechten voor wat hij waard is op de tiende plek. De Chinees van Alfa Romeo blijft aandringen, telkens geholpen door de DRS. Terwijl De Vries door Verstappen op een ronde wordt gezet, profiteert de eerstgenoemde door geen tijd te verliezen tijdens de blauwe vlaggen. Hij vindt weer snelheid, schudt Zhou van zich af en klopt weer aan bij Gasly.

Samenvatting Italiaanse GP 2022: Sprintrace in slotdeel met showdown tussen Verstappen en Leclerc?

In ronde 47/53 komt opeens de gele vlag. Ricciardo staat stil in het gras. Virtual Safetycar? De pitcrew van Verstappen staat klaar... Een volledige safetycar in het slotdeel! Verstappen pakt zijn extra set zachte banden. Hij blijft aan de leiding. Ook Leclerc zoekt de pits op. Een sprintrace in het slotdeel lijkt een optie, maar dan moet het snel opgelost worden.

Gaat het lukken om op tijd de gestrande auto van Ricciardo weg te halen...? Nog twee ronden te gaan... Een berg coureurs zijn op een ronde gezet en moeten nu aan de safetycar voorbij om de aansluiting te vinden. Maar of dat in een ronde lukt...

De race wordt gefinisht achter de safetycar. Vijfde overwinning voor Verstappen hiermee, maar geen mooie ontknoping op Monza dus. Nyck de Vries eindigt knap als negende in zijn debuut en pakt direct twee punten voor Williams! Ook wordt hij uitgeroepen tot Driver of the Day.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk