Samenvatting Kwalificatie Abu Dhabi GP 2022: dringen geblazen in slotminuten Q1
Even stilstaan bij het vertrek van Sebastian Vettel. De viervoudig wereldkampioen zwaait af en rijdt voorlopig zijn laatste kwalificatie. Een terugkeer sluit 'family man' Vettel niet uit overigens, maar na dit weekend wil hij eerst wennen aan niet hoeven te racen.
Nadat meerdere coureurs uit de middenmoot een banker lap noteerden in de opening van Q1, volgden de topteams. Charles Leclerc ging als eerste naar de top van de tijden. Sergio Perez matchte dat vervolgens moeiteloos en wist er zelfs: -0,391s af te rijden. Ook Max Verstappen kon bovenaan aansluiten na één ronde op de softs: de snelste tijd met nog acht minuten te gaan: 1:24.754. Op P3 en P4 volgden de twee Ferrari-coureurs met Carlos Sainz als de snellere van de twee.
Terwijl de klok nog vier minuten te gaan aangeeft, kijkt ieder team de kat nog uit de boom. En dan gaat opeens iedereen tegelijk naar buiten. De tijd tikt en wie nu niet binnen de top-tien staat en te laat aansluit, loopt gevaar.
Alex Albon en Nicholas Latifi bungelen stijf onderaan. Vettel is er ook nog niet met de P16, maar is onderweg naar een aanzienlijk beter tijd: P5! Maar niet zonder risico's. De Duitser slalomt letterlijk tussendoor al de coureurs die aansluiten bij de laatste bochten om ruimte te pakken bij start-finish voor een snelle ronde.
Guanyu Zhou haast zich naar de finishlijn, maar heeft genoeg aan de die eerste poging. Zowat iedereen is aan een verbetering toe, lijkt het, het is echter Valtteri Bottas die dat niet voldoende doet. De Williams-coureurs blijven onderaan en stranden in Q1. P15 voor Fernando Alonso en door, close.
Shoot-out voor top-tien op Yas Marina Bay Circuit
Een kwalificatieheat, waarin een afwachtende houding weer leidend is. De grip neemt nog steeds toe en de dalende temperaturen lijken in het voordeel te werken voor het managen van de banden. Na vijf minuten is het wel raak. Zo ongeveer iedereen raast voorbij de finishlijn naar een verbetering. Perez weet van die groep de snelste tijd te noteren, vier tiende sneller dan Verstappen. De Nederlander spreekt van problemen, terwijl Hamilton naar P2 gaat. De genoteerde tijd is wel ruim genoeg voor doorgaan naar de volgende heat. Maar het valt toch tegen, zoals de volgende reeks aan verbeteringen bewijst.
De coureurs verbeteren daarbij dusdanig dat er opeens maar 0,6s tussen de snelste en de tiende genoteerde tijd overblijft uiteindelijk. De ene na de andere coureur schuift op naar de top-tien in de enerverende slotseconden, maar ziet hoe die tijd vervolgens verbeterd wordt door de volgende die de streep passeert. De afzwaaiende Vettel is de grote winnaar in deze kwalificatie alvast: de viervoudig WK-winnaar gaat comfortabel door naar Q3.
Q3: strijd tussen Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes?
Een voorbode of zijn de verschillen nog steeds groot? Hoe dan ook: Perez hoeft niet op een tow te rekenen van zijn teamgenoot bij de eerste kwali-stint in Q3. Hij krijgt te horen dat Verstappen even in de garage staat met een probleem. Verstappen gaat er dan wel voor, iets later dan de rest: groen, groen en paars. Jawel: 1:23.988 en de snelste tijd, bijna drie tiende van een seconde sneller dan Sainz.
En dan zien wij Vettel die tussenin de runs van de andere teams zijn laatste kwalificatie-kilometers maakt. De eerste sector komt hij 0,1s tekort op Verstappen. Groen in de tweede, al verliest hij daar wat ruim 0,6s. Een zevende tijd voor Vettel, een seconde van de snelste tijd af. Een tijd die Daniel Ricciardo maar al te graag verbeteren wil. Ook vandaag is het zijn laatste kwalificatie evengoed. P8 voor Danny Ric die ook voor één run gaat.
Aftellen met nog twee minuten: Leclerc zit enkele duizenden van Verstappen af in S1. Ook Sainz zit erg close. Wat doen de Ferrari's in sector 2? Groen, maar +0,3s voor Leclerc. +0,128s voor Sainz. Is het genoeg? Nee, P2 voor Leclerc ondanks de paarse sector in S3. Ook Sainz doet het niet! Verstappen verbetert, maar Perez geholpen door een tow, gaat ook hard. Het is Verstappen die er met de pole vandoor gaat echter. P1 en P2 voor Red Bull, met daarachter LEC, SAI, HAM, en RUS.
0 reacties