Lando Norris mag zich vanaf nu eindelijk Formule 1-racewinnaar noemen. De McLaren-coureur wist na een safetycar herstart Max Verstappen achter zich te houden en bouwde daarna zelfs zijn voorsprong uit op de Nederlander, die tweede werd. Lees hier de samenvatting van de Miami F1 Grand Prix 2024.
F1 Miami GP 2024: openingsrondes
Superstart voor Max Verstappen, Sergio Perez, gestart vanaf P4, wil terrein goedmaken met een wanhoopsduik. Het gaat net goed. De Mexicaan mist zijn teamgenoot rakelings, schiet door over de babyblauwe uitloopstrook en valt terug naar P5.
Oscar Piastri profiteert van het tumult en is opgeklommen van P6 naar P3. Nico Hulkenberg is goed voor drie gewonnen plekken in de openingsronde, net als Fernando Alonso.
Piastri weet zelfs Charles Leclerc te passeren voor P2, het gat naar de wedstrijdleider is in de vijfde ronde twee seconden.
Een Haas die met een Mercedes vecht. Wie had dat gedacht? Voorlopig is Lewis Hamilton niet van Nico Hulkenberg af. Sterker nog: de in 2025 naar Audi verhuizende Duitser, op een zachtere (medium) band onderweg, zit voor de Mercedes-coureur. Hamilton begint aan te zetten, bij zijn eerste poging met DRS is het echter niet genoeg. En ook bij het langere rechte stuk lukt het Hamilton niet met DRS.
Hamilton slaat dan alsnog toe in de tiende ronde en 'de Hulk' staat direct onder druk van George Russell. Daarachter begint zich inmiddels zelfs een treintje te vormen. De Haas vecht voor wat die waard is, Hamilton is intussen anderhalve seconden los. Niet veel later is Hulkenberg binnen; de beste optie om nog mee te dingen om de punten.
Red Bull, McLaren en Ferrari VS de rest...
Voorlopig is Verstappen niet met twee vingers in zijn neus aan het wegrijden. Het gat naar Piastri schommelt tussen twee en drie seconden. De Australiër heeft de twee Ferrari's nog altijd in zijn spiegels. Perez zit om zijn beurt weer drie seconden erachter, onder dreiging van Norris...
Om de zaken in perspectief te plaatsen: de snelste Mercedes, Hamilton, heeft tien seconden ingeleverd op de laatstgenoemde McLaren-coureur. En het gat van die Mercedes naar wedstrijdleider Verstappen na vijftien ronden? Zo een negentien seconden.
Ook Perez gaat naar binnen. Weer een bliksemflits van een pitsstop: 1,9 sec. Het voorkomt niet dat Perez zo ver als P10 terugvalt. Iedereen voor hem oppikken straks met een undercut - de Mexicaan is overgeschakeld naar de softs - al reageert Norris direct. Snelste ronde: check.
Een loszittend paaltje? Max Verstappen meldt over de boordradio dat hij er tegenaan is gereden. Bij het missen van zijn rempunt bij de chicane kiest de Nederlander om maar rechtdoor te gaan. De voorvleugel overleeft het, het paaltje niet.
Verstappen veroorzaakt zo een VSC. Het is niet lang genoeg dat hij er zelf echt van kan profiteren. Althans, Leclerc afdekken, die net binnen was, lukt wel.
Piastri leidt zodoende de Miami GP.
Sargeant clipt wielen met Magnussen: safetycar
Zij aan zij slalommen door de krappe bochtencombinaties in Miami is niet zonder gevaar. Kevin Magnussen krijgt net te weinig ruimte van de verdedigende Logan Sargeant en tikt de vervolgens met zijn linker voorwiel de Amerikaan aan. De balans van de auto is direct zoek, Sargeant kan niet zo snel afremmen als de Haas en klapt met zijn achterkant de bandenstapel in. De raceleiding bestraft de Deen die nog wel zijn weg kan vervolgens, maar inmiddels laatste is.
Safetycar ending: Norris mag het punt bepalen dat iedereen het gaspedaal intrapt. En dat doet Norris naar behoren. Het is net genoeg om Verstappen buiten DRS te houden. Norris klokt direct de snelste ronde. Er staat hem een kwalificatiestint van 21 ronden te wachten. Op de hards weliswaar met de hete adem van Verstappen in zijn nek.
Een overwinning voor Lando Norris...? Zou het dan toch? Het gat naar Verstappen neemt gestaag toe: 1,5sec > 2,2sec.
Norris pakt de ene na de andere snelste ronde.
Verstappen meldt zich via de boordradio: 'Ik kan niet insturen, het is een ramp.'
Het gat groeit nog altijd: 3,5sec en nog vijftien ronden te gaan.
En nog altijd loopt Norris daarna uit. Die champagne kan hij ongetwijfeld bijna proeven.
Nog zes ronden volhouden nu.
Een moment voor Albon... gelukkig houdt hij zijn Williams uit de banden.
En daar is Norris, het kostte hem 110 Grands Prix, maar daar is die eerste zege! Hulde en ondanks de nogal gelukkige safetycar timing een ijzersterke finish. Verstappen wordt tweede, met daarachter op P3 Leclerc, P4 Sainz, P5 Perez, P6 Hamilton, P7 Tsunoda, P8 Russell, P9 Alonso en op P10 Ocon.
0 reacties