De Formule 1 Grand Prix van Singapore 2022 is gewonnen door Sergio Perez. Gedurende verraderlijke omstandigheden op Marina Bay Street Circuit kwam hij uiteindelijk bovendrijven. Lees hier de hoogtepunten en resultaat terug in de uitgebreide samenvatting van Singapore GP 2022.
Samenvatting Singapore GP 2022: Verstappen door oog van naald in opening
Een verregende starttijd: de Grand Prix begon ruim 65 minuten later (21:05 lokale tijd). De grote hoeveelheid water op Marina Bay Street Circuit liet eerder starten niet toe. Het hele veld startte op intermediate-banden.
Tijdens de formatieronde komt er nog veel spray van de ronddraaiende banden. De ongelijk opdrogende baan is een extra uitdaging vandaag.
Lichten uit. Sergio Perez pakt direct de leiding ten koste van Charles Leclerc. Max Verstappen komt heel slecht weg van de lijn en krijgt weinig ruimte, hij moet binnendoor over de kerbstones om een botsing te voorkomen. En dan gaat het bijna mis achteraan. Een Williams-coureur, Alex Albon, schuift door, maar herstelt.
Verstappen is teruggevallen naar de twaalfde plek. Kantje boord: hij vecht met Kevin Magnussen en terwijl zij naast elkaar de bocht ingaan, ontsnapt de Nederlander aan erger.
Schade bij Magnussen door het touche met Verstappen. Verstappen gaat er langs, pakt Lance Stroll en klimt naar de tiende plek. Het is nog de vraag of een straf volgt voor de openingsronde van Verstappen. Hij is 'under investigation', omdat hij in aanraking kwam met Magnussen, maar wordt niet gestraft.
Hamilton klaagt: ‘ik heb gezegd dat deze banden niet werken, geen grip, luister naar mij’. De Brit is teruggevallen naar P4 en verliest de aansluiting op de voorbijgesnelde Carlos Sainz. De Spanjaard kan om zijn beurt niet Perez en Leclerc bijhouden, na vijf ronden scheidt vijf seconden de leiders en Sainz.
Eerste safetycar na zeven ronden
Guanyu Zhou is de eerste uitvaller. Zijn auto staat stil in de eerste sector en hij gaat eruit. Een domme actie van Nicholas Latifi, toont de replay. Hij drukt de Chinees naar de buitenkant van een bocht. Dusdanig, dat hij met zijn achterwielen de Alfa Romeo afsnijdt, aantikt en zichzelf daarmee de muur in werkt. Ophanging: gebroken en einde verhaal. De eerste safetycar is even later een feit. Geluk voor Verstappen die zijn achterstand - hij rijdt dan op P9 rond - ziet krimpen op de voorhoede.
Verstappen profiteert direct zodra in de tiende ronde het racen hervat. Hij passeert Sebastian Vettel en enkele bochten later ook Pierre Gasly. De Fransman is verrast: Verstappen pakt hem in een bocht waar je dat niet zou verwachten door de binnenkant op te eisen. Verstappen rijdt nu op P7, vlak achter Fernando Alonso.
Perez gaat nog altijd aan de leiding in de vijftiende ronde. Hij weet Leclerc buiten de DRS-tijd van één seconde. Het gat groeit gestaag naar 1,7s en neemt verder toe terwijl de Mexicaan weer een nieuwe snelste ronde rijdt.
Enkele coureurs suggereren al het wisselen naar slicks. Sainz zegt dat het niet lang meer duurt in de achttiende ronde. Wie durft het? Verstappen vindt het te nat.
Lap 20/61 - 'pitstop window' nadert
De Mercedes-garage geeft de indruk als eerste te pitten. Of toch niet, de monteurs gaan even later weer zitten.
En daar is de volgende uitvaller. In zijn 350e race eindigt Alonso vanaf een kansrijke positie voortijdig door een motorprobleem. Verstappen schuift daardoor op naar P6.
Russell ziet een kans: Virtual Safety Car. De Brit gaat naar binnen en kiest de mediums. Te vroeg? Hij houdt de uitbrekende achterkant maar net onder controle en verliest ruim tien seconden per ronde op de slicks. Langzaamaan vindt hij meer snelheid.
In de 23e ronde wordt het racen hervat. Verstappen noteert direct de snelste ronde en heeft Lando Norris in zijn vizier nu. Hij bevindt zich snel binnen DRS-afstand, maar is het voldoende?
Weer een VSC: Albon glijdt door en verliest zijn neus in de bandenstapel. De Williams-coureur komt zelfstandig terug de pits in, maar gaat niet meer naar buiten.
In de 28e ronde volgt weer een uitvaller: Esteban Ocon staat met een rokende motor stil in sector 2. Een soortgelijk probleem als Alonso: zuur voor Alpine.
Tweede deel van Singapore GP: halverwege nog geen slicks
In de 31 ronde zit Verstappen nog steeds vast achter Norris. Frustrerend. De Nederlander sluit aan telkens, maar vindt geen opening op het krappe straatcircuit.
Drama in 33e ronde voor Hamilton. De Brit gaat rechtdoor en klapt op de banden. Hij rijdt achteruit en komt uitgerekend tussen Verstappen en Norris in. De Brit rijdt door met een beschadigde voorvleugel, tot irritatie van Verstappen. Hamilton gaat dan toch naar binnen, P5 voor Verstappen daardoor.
Intussen kiest Leclerc om de pits op te zoeken. Kan hij hiermee Perez die doorgereden is afdekken? Ook Verstappen gaat de pits in. Weer een gele vlag. Yuki Tsunoda klapt in de muur. De Japanner komt niet zelf weg, safetycar! Verstappen behoudt zijn vijfde plek en bevindt zich, net als de coureurs voor zich, inmiddels op de mediums.
Alles behalve makkelijk op de slicks: Norris houdt de auto net uit de muur. En dat gedurende een safetycar... De klok begint te lopen: 37 minuten te gaan. De maximale duur van de GP nadert namelijk. Het repareren van de bandenstapel duurt lang, dus het ziet ernaar uit dat wij een sprintrace krijgen in het slotdeel.
De safetycar is klaar. Perez blijft aan kop, maar wat een drama voor Verstappen. De Nederlander verremd zich grandioos tijdens de aanval op Norris op de natte lijn. Hij valt terug naar de achtste plek en zegt dat hij naar binnen moet. Verstappen kiest de softs.
Perez wordt intussen onderzocht: hij zou te vroeg zijn weggereden toen de safetycar stopte. En dat is niet zijn enige probleem. Leclerc dringt aan. De DRS wordt geactiveerd. Perez moet nu vechten voor wat hij waard is, ondanks dat hij over de drivability van zijn motor klaagt. Hij weet stand te houden, nipt. Na een
Jagen op positie in het laatste kwartier
Verstappen is inmiddels opgeklommen naar P11. De snelste coureur op het circuit rijdt vervolgens binnen twee ronden het gat dicht naar Bottas. Die passeert hij snel, datzelfde geldt weer voor Gasly. Verstappen op P9 nu met Hamilton voor zich.
Terwijl Leclerc de opdracht krijgt om harder te rijden, hoort Perez hetzelfde: Perez kan nog op een straf rekenen aan het einde omdat hij te vroeg op gas ging tijdens de laatste safetycar. Als het vijf seconden straf is, dan moet hij zo ver wegrijden van Leclerc. Het gat is drie seconden met 9 resterende minuten.
Verstappen rijdt nog steeds achter Hamilton. De laatstgenoemde kan profiteren van de DRS, omdat Vettel voor hem zit. Vier minuten te gaan met nog een extra ronde.
Perez is intussen 4,4 seconden weggebroken. Zal het genoeg zijn? Het gat groeit naar meer dan zes seconden in de slotminuten.
Weer pech voor Hamilton: de Brit is te gretig, gaat buiten de droge lijn bij aanvallen Vettel en levert zijn plek in aan Verstappen.
De laatste ronde is begonnen. De afstand is groot genoeg en Perez wint. Althans als hij niet opeens tien seconden straf krijgt in plaats van vijf. Met meer dan 7 seconden voorsprong klopt hij in ieder geval Leclerc. Verstappen passeert Vettel tenslotte nog en eindigt als zevende.
0 reacties