De eerste vrije training van de Belgische GP is afgerond, VT1 wordt afgesloten met beide Ferrari's bovenaan, in deze samenvatting lees je alles erover!
F1-coureurs komen voorzichtig in ritme tijdens VT1 van Belgische GP
Op een nog dampend Spa-Francorchamps begonnen de F1-coureurs aan de installatierondes. Geen wets of intermediates, maar gelijk inkomen op de slicks. Voorzichtigheid geboden: het opdrogende asfalt verschafte weinig grip.
De McLaren zette de eerste 'snelle tijden' - met Lando Norris die een 1:49.712 noteerde. Intussen ging Max Verstappen naar buiten. De Nederlander klapte bijna op de Williams van Nicholas Latifi, die door de onoplettendheid van de monteur op een verkeerd moment uit de garage reed.
Samenvatting VT1 GP België: Verstappen eerste benchmarker op gladde asfalt Spa
Het mocht de pret niet drukken. Verstappen knalde gelijk een tijd van 1:47.456 en klom met meer dan twee seconden voorsprong naar de bovenste stek. Enkele ronden later verbeterde de Nederlander op dezelfde set softs: 1:46.755.
Met een kwartier achter de rug was Esteban Ocon te horen. De Alpine-coureur vertelde dat de auto 'trok' - een versnellingsbakprobleem waarschijnlijk. De Fransman kon de auto nog wel in de pits parkeren.
Intussen sloot Sergio Perez aan achter zijn teamgenoot - ruim twee seconden langzamer op de hards. Beide Ferrari-coureurs nestelden zich echter tussen het duo, nipt voor Perez, op dezelfde compounds.
Mercedes mengt zich in de ranglijst tussen Red Bull en Ferrari
"Massive snap, I think the rear was locking" - klinkt het over de boordradio van AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda. De Japanner drift, terwijl de achterkant uitschiet, maar blijft op de weg en uit de problemen.
Nog 35 minuten te gaan, de FIA meldt dat de grip op het circuit naar normale niveaus is hersteld. De coureurs worstelen echter nog steeds hier en daar in de bochten.
Halverwege de sessie, staat bijna iedereen binnen. Rookie Liam Lawson, die zijn VT1-debuut mag maken in de AlphaTauri van Pierre Gasly, benut dit moment om kilometers te maken.
Wat opvalt is dat beide Mercedessen zich op de mediums vrij direct aan de kop van de tijdenlijst melden. Hamilton heeft levert 1:665 seconden in op Verstappen (tweede tijd), terwijl George Russell zesde staat, niet ver erachter.
Tweede deel van eerste vrije training: Ferrari zet aan
Terwijl de aanpassingen aan het gros van de wagens plaatsvinden, schiet Alex Albon namens Williams naar de tweede plek. De Thai-Britse F1-coureur rijdt ook op de zachte band en tankt wat zelfvertrouwen - weliswaar méér dan een seconde van de benchmark van Verstappen. Opvallend: de Williams-bolide heeft nog steeds veel last van porpoising.
Terwijl het rubber langzaamaan weer op het asfalt gelegd wordt is het Carlos Sainz van Ferrari die de snelste ronde noteert. De Spanjaard scheert twee-tiende af van de tijd van Verstappen. Charles Leclerc lijkt ook op weg naar een verbetering, maar komt 0.069s tekort op zijn teamgenoot.
Slotdeel VT1: Kevin Magnussen stopt na eerste bocht en veroorzaakt rode vlag
Magnussen stop vervolgens abrupt vlak na de 'hairpin' bij bocht één de La Source met ruim 25 minuten op de klok. Een elektrisch probleem. Het vraagt om voorzichtigheid - de Deen klimt uit de auto en springt via de halo eraf, terwijl hij zo weinig mogelijk aanraakt. Het is gissen naar de precieze oorzaak - het vermogen valt weg opeens weg.
Die elektrische problemen maken het bergen van de auto lastiger. Met pakweg negen minuten over in de sessie, gaat het licht eindelijk op groen.
Sessie hervat met 9 min op de klok, maar regen eindigt VT1 voortijdig
Verstappen is als één van de eersten op de baan. Zijn ingenieur merkt op: 'er is een risico op regen'. Het gegeven wordt bevestigd via de boordradio van Mercedes: kans op regen bij bocht 15.
Bij het aanzetten voor de snelle ronde, rijdt de Nederlander met een kluitje andere coureurs achter zich. Een Ferrari probeert voor hem uit te komen, maar dat laat hij niet toe. Maar Verstappen blaast al snel zijn snelle ronde af en laat zijn achterliggers passeren: geen bandentemperatuur, klinkt het over de boordradio.
Een tweede kans voor een snelle ronde blijft uit - niet enkel voor Verstappen. De regen arriveert en bijna niemand riskeert doortrappen op slicks. Behalve Leclerc en Perez. De eerstgenoemde glijdt er bijna van af, maar redt het.
De McLarens gaan dan toch naar buiten op de intermediates. Een verkenningsronde als het ware.
De regen komt nu met bakken en het zit erop. Ferrari eindigt VT1 bovenaan, maar het geeft nog geen compleet beeld.
0 reacties