VT1 van de teruggekeerde Japanse GP is afgesloten met Fernando Alonso bovenaan. De Spanjaard van Alpine was de snelste op de intermediates. Lees hier de samenvatting van Vrije Training 1 GP Japan terug met alle hoogtepunten en bijzonderheden.
Samenvatting Vrije Training 1 GP Japan 2022: verwacht waterballet een feit
De GP van Japan keert terug in stijl: op full wets trotseren de F1-coureurs een onstuimig Suzuka Circuit. Als kers op de taart natuurlijk: de Japanse fans. Het type: die-hard, met een heuse F1-auto van Red Bull Racing als hoed, mag niet ontbreken.
Hoewel de sessie niet direct in het water valt - enkele coureurs verkennen het gladde asfalt, zoals Kevin Magnussen en Nicholas Latifi - blijft de actie vroeg in de trainingssessie beperkt tot enkele verkenningsrondes onder de opengebroken hemel.
Na ongeveer twintig minuten vertelt Ferrari-coureur Charles Leclerc tegen zijn team via de boordradio dat de intermediate-banden een mogelijkheid zijn. Op dat moment klokken maar een handvol coureurs ronden.
In de praktijk valt dat toch tegen qua inters. Leclerc, op dat moment het snelste met achter hem teamgenoot Carles Sainz, klokt zijn ronden nog op de wets. Zijn teamgenoot ziet het toch anders en klokt vervolgens de snelste tijd: 1:47.758.
Op zoek naar grip
Met een half uur resterend, hebben 11 van de 20 coureurs een tijd genoteerd. Mercedes en Red Bull Racing staan nog binnen. Lang hoeven we niet te wachten op de man waar alle ogen op gericht zijn dit weekend.
Max Verstappen kan zijn tweede wereldtitel Formule 1 dit weekend zeker stellen. De Nederlander is buiten en begint in stijl, driftend door de Degner Curve en als eerste op de intermediate-banden. Ook teamgenoot Sergio Perez, die de GP van Singapore won, is buiten en gaat verkennen op de intermediates.
De intermediates zijn inderdaad de snellere band: Verstappen gaat direct paars in sector één, twee en drie: 1:44.059 is het resultaat. Ruim drie seconden sneller dan Sainz. Esteban Ocon en Valtteri Bottas - ook zij kiezen de inters en gaan direct sneller dan de rest, terwijl Verstappen weer aanscherpt: 1:43.362. Ook Ocon voelt zich thuis in deze omstandigheden. De Alpine-coureur meldt zich met nog 21 minuten op de klok bovenaan, -0,34s op de tijd van de RBR-coureur.
De wissel naar de groene 'allround' band wordt bevestigd als de optimale keuze: Leclerc klimt naar een 1:42.634 op de inters en neemt zo het stokje over. Ook hij corrigeert de uitbrekende achterkant bij de Degner Curve. De dubbele knik naar rechts, waar coureurs in moderne F1-auto's met veel snelheid doorheen rijden, stelt in dat opzicht niet teleur.
Fernando Alonso scherpt de snelste tijd aan naar een 1:42.248. Sneller dat gaat het waarschijnlijk niet tijdens Vrije Training 1. De regen keert terug. Plassen beginnen zich te vormen op het asfalt. Leclerc is gewisseld naar de full wets. De grote hoeveelheid spray die de banden de lucht in werken - het blijft achter de auto hangen als een laag mist. Erg nat dus.
Regenbui verstoort laatste deel van VT1 Japanse GP
Het blijft verraderlijk. In de slotminuten gaan de Alfa Romeo-coureurs nog even naar buiten. De toplaag van de wets eraf rijden zogezegd. De sessie wordt afgesloten met nog steeds Alonso bovenaan. Dit was de samenvatting van Vrije Training 1 van de GP van Japan. Op naar VT2!
0 reacties