Een sessie helemaal in de trant van de vorige vrije training voor de F1 GP van Canada, maar het venijn zit dit keer des te meer in de staart voor Max Verstappen. De Nederlander maakt amper kilometers vanwege een probleem met de Energy Recovery System (ERS).
Regie nog altijd in handen van de weergoden
Stalen zenuwen. Niets meer, niets minder. In deze omstandigheden is het zoeken naar grip. Nieuw asfalt en letterlijk een hele fijne (race)lijn tussen droog en nat.
De tweede vrije training van de Canadese GP begint met een soortgelijke spanningsboog als de eerste, maar dan omgedraaid. Want terwijl het te nat was in VT1 aan het begin, is het nu juist droog, maar begint het alweer te regenen.
Van slicks naar inters dus. Zodra het mag dan, want Charles Leclerc, die de sessie aanvangt op de inters, moet naar binnen van zijn team. De baan is nog niet nat genoeg verklaard door de FIA en dan mogen de inters er nog niet onder.
Slicks blijven sneller
Na pakweg een halfuur is de verwachte regen uitgebleven. De softs zijn nog steeds het modus en de rondetijden worden geleidelijk sneller.
Alonso leidt de sessie met een 1:15.810s, gevolgd door George Russell, (+0.463s) en Lance Stroll (+0.654s).
Verre van business as usual - met name voor ene Max Verstappen. De regerend wereldkampioen heeft voor zover zijn vrijdag niet. Na enkele ronden begon zijn auto te roken. Een elektrisch probleem, lijkt het. Verstappen neemt geen risico's en springt vliegensvlug uit zijn RB20 in de pits.
RB20 van Verstappen 'onder het mes'
De spanning is toegenomen, vrij letterlijk. Een lintje gaat rondom de auto van Verstappen en de monteurs trekken rubberen handschoenen aan. Zo een kwartier gaat verloren en daarna is nog steeds niet veel duidelijk. De meevaller? Het weer blijft onstuimig en inmiddels is het ook niet meer werkbaar om op de softs te blijven rijden. Het team meldt met nog een kwartier op de klok dat het zou gaan om een ERS-probleem.
In de slotminuten van deze tweede vrije training voelt het dan ook redelijk als voor de bühne voor de Max Verstappen-fans. Nando leidt nog altijd met de tijd die hij op een drogere baan noteerde, terwijl Charles Leclerc nog een uitstapje maakt.
Lando Norris meldt nog dat het inmiddels alsmaar droger wordt - zijn ingenieur vraagt wijs genoeg of het droog genoeg is voor de slicks. Want wat is de zogenaamde cut-off point tussen natte en droge banden? Meten is weten, zogezegd. Op de zaterdag wordt er namelijk eveneens regen verwacht; mogelijk ook tijdens de kwalificatie.
0 reacties