Was het de druppel die de emmer deed overlopen? Of drupte het al heel wat langer door… Hoe dan ook: het F1-team van Haas heeft afscheid genomen van teambaas Guenther Steiner. Zijn vervanger, Ayao Komatsu, sluit zich aan bij Haas-eigenaar Gene Haas wat betreft het ‘beschamende’ resultaat in 2023.
Haas eindigde het seizoen, net als in 2021, als laatste in de constructeursstand. Met een twaalftal punten. Een nieuw dieptepunt voor de in 2016 nog zo veelbelovende nieuwkomer was daarmee bereikt.
Terwijl Steiner genoot van zijn middels Netflix verworven faam - zo bracht de voormalig teambaas een boek uit in 2023, met de inmiddels best ironische naam ‘Surviving to Drive’, begon het steeds meer te borrelen bij Gene Haas.
Een F1-team onderhouden, zelfs een hekkensluiter, kost op jaarbasis immers gemakkelijk honderden miljoenen. En om dan het merk dat je poogt te slijten (Haas zelf) weer onderaan te zien bundelen. De Amerikaan had er schoon genoeg van, zo blijkt wel.
Het is voorbarig om te zeggen dat Steiner zich onschendbaar achtte door zijn immense populariteit. Maar dat het ontslag voor de Italiaan met een Duits accent zo uit de lucht kwam vallen, is op zijn minst opvallend.
Nieuwe teambaas Haas Komatsu eens met Gene: 'Ronduit gênant'
Zijn opvolger Komatsu belooft alvast beter. Simpelweg door zich achter de eigenaar te scharen en een streep te trekken in opzicht van ‘wat wél en niet acceptabel is’ als je deelneemt aan de zeer competitieve koningsklasse.
"Je hebt natuurlijk gezien en gehoord hoe ongelukkig Gene was. Natuurlijk, wie is er nu gelukkig als hij op de laatste plaats rijdt? Het is gênant, het is echt gênant. Dus ik denk dat het positief is dat Gene ongelukkig is met waar we nu staan. Als de mensen in het team denken: oké, we staan laatste en we weten niet zeker waar we naartoe gaan. En als Gene dan de indruk zou geven dat het okay is… Maar dat is duidelijk niet het geval. Dus dat is eigenlijk motiverend voor iedereen hier. Oké, Gene is serieus, hij wil het team verbeteren, dus laten we het samen doen."
De nieuwe teambaas doet intussen wat water bij de wijn, wetende dat 2024 eigenlijk ook opgegeven is. Het team begon namelijk ‘erg laat’ aan de ontwikkeling van de nieuwe bolide, waardoor men lijkt af te stevenen op een valse start, lees: een voortslepende achterstand.
De Japanner benadrukt dat Haas nog niet helemaal zeker is van de ingeslagen richting, omdat niet alle ontwerpproblemen doorgrond zijn: "Ik denk niet dat we alles begrijpen. Maar ik denk wel dat we een belangrijk deel begrijpen. Maar dan nog, het enige bewijs is of we een auto kunnen produceren die met dat probleem kan omgaan. Dus ik vind het niet leuk om hier te zitten en te zeggen dat we het 100% begrijpen. We hebben een redelijk idee waarom en waar we ons op moeten richten."
0 reacties