De Grand Prix van Monaco krijgt in 2025 een nieuw tactisch sausje. De FIA heeft besloten om de iconische, maar vaak saaie race te voorzien van een verplichte dubbele pitstop, in de hoop meer actie op de baan te creëren. Hoewel deze wijziging positief ontvangen wordt, waarschuwt McLaren-teambaas Andrea Stella voor mogelijke complicaties, vooral als de weergoden zich ermee bemoeien.
Verandering noodzakelijk na saaie editie 2024
De editie van 2024 in Monte Carlo leverde opnieuw weinig spektakel op. Na een zware crash van Sergio Pérez en de Haas-coureurs kon vrijwel het hele veld ‘gratis’ de pits in, waardoor de race al vroeg op slot zat. Charles Leclerc schreef geschiedenis met een thuiszege, maar zelfs dat kon de kritiek op de processierace niet temperen. De nieuwe dubbele pitstopregel moet nu zorgen voor meer strategische diversiteit en, vooral, meer inhaalacties en spanning.
Andrea Stella: “Verandering is welkom, maar niet zonder risico’s”
Andrea Stella begrijpt de intentie achter de wijziging. “Na vorig jaar is een beetje verandering een goed idee”, zegt hij in gesprek met de media tijdens het GP-weekend in Imola. “De race heeft nu eenmaal zijn beperkingen vanwege het karakter van het circuit, dus elk initiatief om het boeiender te maken, is welkom.”
Toch blijft Stella kritisch, vooral bij wisselvallige weersomstandigheden. “In droge races denk ik dat de dubbele pitstop best interessant kan zijn”, legt hij uit. “Maar als het begint te regenen, wordt het lastig. Moet je dan ook verplicht drie sets regenbanden gebruiken? Dat kan tot onhandige en zelfs gevaarlijke situaties leiden.”
Strategie wordt nóg belangrijker
Volgens Stella vraagt de nieuwe regel om een iets andere benadering, maar verandert de essentie van racen niet. “Je gaat de race nog steeds aan met dezelfde voorbereiding en focus. Je moet alleen je strategie afstemmen op de extra verplichting.”
De eerste reacties uit het veld zijn gemengd. Sommige teams zien de regel als een kans om creatiever te zijn met hun strategie, anderen vrezen chaos, zeker als er sprake is van regen of safety cars. Eén ding is duidelijk: Monaco wordt in 2025 meer dan ooit een race.
0 reacties