Het weekend van de Grand Prix van China van Lewis Hamilton ging van kwaad tot erger na de sprint.
Ondanks een veelbelovende start, met een startplaats op de eerste rij en een P2 bij de sprintrace, worstelde de Brit met ingrijpende set-up veranderingen met tot gevolg chronisch onderstuur tijdens het hoofdevenement op zondag.
Radioberichten tussen Hamilton en zijn F1-engineer, Peter Bonnington, schetsen een beeld van frustratie en een niet aflatende zoektocht naar oplossingen.
Vanaf de eerste ronden maakte Hamilton zich zorgen over het gebrek aan grip op de zachte banden: "Ik win geen terrein met deze band..."
Uiteindelijk schakelde de Mercedes-coureur over op mediumbanden, maar de problemen bleven aanhouden.
Hamilton worstelend met W15 in China: 'Deze auto is zo langzaam'
Hamilton klaagde veelvuldig en moest uiteindelijk toezien hoe Oscar Piastri met een beschadigde McLaren voor hem finishte op zondag.
"Deze banden zijn verschrikkelijk..." (ronde 5)
"Ik ben waanzinnig langzaam, man. Ik heb hier niets." (ronde 11)
"Deze auto is zo langzaam." (ronde 15)
"Ik heb geen grip, maat." (ronde 19)
Bonnington bood ondersteuning en suggesties om de balans van de auto en de bandenslijtage te verbeteren.
Het team besloot Hamilton zelfs om onder de virtuele safetycar naar harde banden over te schakelen in een poging om het weggedrag te verbeteren. Het fundamentele onderstuurprobleem bleef echter aanhouden.
Schuldbewust na risico's met afstelling
Ondanks de uitdagingen toonde Hamilton vechtlust. Hij vocht zich langs verschillende auto's en zette de P18 om in een P9.
Hij hield ook de snelle vooruitgang van Fernando Alonso op verse banden tegen het einde van de race in de gaten.
De race eindigde uiteindelijk met een gevoel van teleurstelling voor Hamilton. De Mercedes-coureur gaf toe dat hij spijt had van zijn afstellingswijzigingen: "Yep. Ik zal die afstellingswijziging niet meer maken, Bono! Ja, mijn fout."
0 reacties