Christian Horner, Red Bull Racing-teambaas, verwacht dat de RB18 grotendeels als basis dient voor het auto-ontwerp in 2023. De huidige auto waarmee Max Verstappen en Sergio Perez rijden, ondergaat ‘een evolutie’. Hoe dat precies uitpakt, is nog afhankelijk van welke reglementen er worden gewijzigd.
RB18 als de basis voor de RB19 in 2023
Reglementswijzigingen in Formule 1 komen in allerlei soorten. Hoewel naar grotere wijzigingen doorgaans langer toegebouwd wordt, kunnen kleine veranderingen soms drastische gevolgen brengen voor de werking en het design van een bolide.
Waar teams alvast vanuit mogen gaan - de teams stemden vóór - is dat de F1-auto’s van 2023 met 15 millimeter worden verhoogd. De verhoging van de vloer moet ervoor zorgen dat de auto’s minder last ervaren van het porpoising-effect.
In eerste instantie wilde de FIA de vloer met 25 millimeter verhogen, maar niet genoeg teams waren voorstander van zo een prestatieverlies in opzicht van downforce. Des te meer, omdat maar enkele teams relatief meer last van ervaren van porpoising.
Horner en Red Bull in afwachting van definitieve reglementen
Volgens Horner is het afwachten: “Er kunnen dingen gebeuren die grote gevolgen zullen hebben op 2023”, zinspeelt de teambaas in gesprek met racingnews365.
Dat Red Bull zich in 2021 laat richtte op de ontwikkeling van de huidige auto, pakte veel beter uit dan verwacht. Het team vocht een bittere strijd met Mercedes en moest kiezen of delen waar de focus zou liggen: “Het team deed het geweldig en kwam dit jaar met een competitieve auto op de grid ondanks de uitdaging van vorig jaar”, verklaart Horner daarover tegen het medium.
0 reacties