Terugblik GP van de Verenigde Staten 2005: de race waar maar 6 auto's aan de start stonden

Terugblik GP van de Verenigde Staten 2005: de race waar maar 6 auto's aan de start stonden

door Liam Cuperus

Aankomend weekend vindt de Grand Prix van de Verenigde Staten plaats op COTA. Vandaag blikken we terug op die befaamde race in 2005.

Bandenproblemen in 2004

Het jaar is 2005, Micheal Schumacher reed nog bij Ferrari, Alonso bij Renault, en er reden 2 Nederlanders voor het team van Minardi. Dat jaar waren er 2 verschillende banden fabrikanten, Michelin en Bridgestone.

Een jaar eerder, in 2004 werd er al veel gepraat over de bandenproblemen van Michelin. Dat kwam door de verschillende klapbanden, toevallig ook op Indianapolis toen Ralf Schumacher door een klapband hard de muur in ging. Vele mensen gaven de banking van het circuit van Indianapolis de schuld.

 Dramaweekend op Indianapolis

Voorafgaand op de Grand Prix van Indianapolis in 2005, werd er steeds zorgen gemaakt over de banden van Michelin. Het grootste probleem zou het falende rubber zijn van de banden.

Het ging op vrijdag al gelijk mis, toen Ralf Schumacher in dezelfde bocht als in 2004 tijdens de vrije training te maken had met een klapband waardoor hij de Grand Prix op zondag zou missen.

Na de klapband van (Ralf) Schumacher, werden verschillende Michelinbanden teruggevlogen naar Frankrijk, om te kijken hoe die klapbanden werden veroorzaakt.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de banden van Michelin, niet goed tegen de banking op Indianapolis kon en daardoor veel sneller zou slijten.

Gelijk ging de FIA in crisisgesprek, een deed de Formule 1 teams een aantal voorstellen:

  1. Er zou een chicane komen in de laatste bocht
  2. Teams die Michelin gebruikte moesten elke 10 rondes naar binnen komen.
  3. Elk team moest elke ronde door de pitstraat rijden.                  

Uiteindelijk werden die voorstellen afgeweerd door de Formule 1 teams.

Kleinste startveld ooit

Toen brak de zondag aan, in 2005 reden 3/4 van de F1-teams op Michelinbanden. De enige teams die op Bridgestone reden waren: Ferrari, Minardi en Jordan.

Eenmaal toen de formatieronde begon op zondag, gingen alle teams die op Michelinbanden reden aan het einde van de ronde terug de pits in en begonnen alleen de teams die op Bridgestone reden aan de wedstrijd. Doordat zagen het miljoenen tv-kijkers het bedroevende beeld van maar 6 auto's op de grid....

Micheal Schumacher won de race uiteindelijk, Rubens Barrichello werd 2de en Tiago Monteiro pakte het laatste podium voor Jordan.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk