Testrijder klapt uit school: ‘Tenzij Mercedes en Ferrari één seconde vinden...’

Testrijder klapt uit school: ‘Tenzij Mercedes en Ferrari één seconde vinden...’

door Michael Janiec

Volgens Jake Dennis, de Formule E-kampioen in dienst van Red Bull Racing, zal het F1-team ook in 2024 blijven domineren. Zo sterk is de nieuwe RB20, de opvolger van de RB19 die 21 Grands Prix in 2023 won, volgens de simulator- en testcoureur van de onbetwiste nieuwe heersers van Formule 1.

Alle ogen zijn op Red Bull Racing gericht in aanloop het 2024-seizoen. De Rode Stieren borduren voort op een basis die verreweg het meest vruchtbaar is gebleken in het ground-effect tijdperk.

Waar de concurrenten op hopen is dat de wet van ‘afnemende opbrengsten’ in werking treedt bij Red Bull. Het principe, waarbij het toonaangevende team onvermijdelijk alsmaar kleinere verbeteringen kan doorvoeren. Een prestatieplafond als het ware, omdat er qua prestaties maar zoveel rek is, als reglementen nagenoeg hetzelfde blijven.

‘Tenzij Mercedes of Ferrari een seconde vinden’

"We beschikken opnieuw over een ongelofelijk snelle wagen bij Red Bull. Ik verwacht dat we weer kampioen worden, tenzij Ferrari of Mercedes een seconde weet te vinden. Ik denk dat het een saai seizoen wordt in de Formule 1, met Max waarschijnlijk als dominante factor."

Jake Dennis in gesprek met The Mirror

Red Bull zou ondanks de minste CFD- en windtunneluren zo effectief presteren, dat het zich kan permitteren om veel eerder aan de auto van volgend seizoen te beginnen. Die voorsprong telt dusdanig door in 2024, omdat het team daarmee langer dan concurrenten aan de nieuwe F1-auto kon werken: "Ik zou liegen als ik zeg dat we niet vroeg onze focus verlegden naar de bolide voor 2024. Na de Grand Prix van Singapore hebben we de RB19 niet meer ontwikkeld", verklaarde Dennis.

Tenslotte mag een typisch Engelse ‘tongue in cheek’ in reactie op de dominantie van Max Verstappen in F1 niet ontbreken: "Max is zo dominant op dit moment en dat brengt meer kijkers naar de Formule E. Ons kampioenschap komt tot leven, omdat we dat (dominantie red.) simpelweg niet hebben. Wij beschikken over een kampioenschap die heel moeilijk en close is. Er rijden twintig auto's binnen twee of drie seconden op bepaalde circuits. De fans kunnen daar meer van genieten", aldus de Formule E-coureur.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk