Titelstrijd, klapbanden en unieke regels. Wat is er voorheen in Qatar gebeurd?

Titelstrijd, klapbanden en unieke regels. Wat is er voorheen in Qatar gebeurd?

door Rik Blokland

Aankomend weekend zal het Formule 1-circus in Qatar arriveren. Na de versies van 2021 en 2023 is het dit jaar de derde keer dat de Grand Prix van Qatar wordt gehouden. We blikken terug op wat er voorheen gebeurd is op het Lusail international circuit.

Titelstrijd van 2021

In 2021 was Qatar de 20e race van de 22. Toen de Formule 1 er arriveerde was de titelstrijd tussen Hamilton en Verstappen dus in volle gang. Ze gingen het in met een voorsprong voor Verstappen. Hij had 332,5 punten, 14 meer dan zijn rivaal. Tijdens kwalificatie pakte Hamilton pole en Verstappen pakte P2. De Nederlander nam echter een nieuwe motor en moest de race daarom vanaf P7 beginnen. Hamilton reed elke ronde aan kop en won uiteindelijk de race. Verstappen kon hem wel van een grand slam afhouden door de snelste ronde te pakken. Na de race was het gat nog maar 8 punten tussen de twee titanen.

De Grand Prix van Qatar in 2021 had niet alleen een sterk podium door de nummer 1 en 2. Ook de nummer 3 was erg bijzonder. Het was namelijk Fernando Alonso die het podium completeerde in zijn Alpine. Het was het eerste podium voor de Spanjaard sinds de Grand Prix van Hongarije in 2014.

Banden drama

Tijdens dezelfde race in 2021 was er een veel voorkomend probleem: Klapbanden. Door de natuur van de baan en de scherpe kerbstones op het circuit, dat voorheen vooral voor Moto GP bedoeld was, hadden de linker voorbanden het zwaar. Het Lusail International circuit is een baan met een lang recht stuk, maar daarna bijna uitsluitend snelle bochten die zich kort na elkaar opvolgen. Dit zorgde voor 4 verschillende lekke banden tijdens de race.

Toen de Formule 1 in 2023 terugkwam op het circuit, waren de kerbstones aangepast. Echter gaf dit niet het gehoopte resultaat. Na de trainingen zag Pirelli dat de banden in verontrustende staat waren. Daarom kwam er om veiligheidsreden een unieke regel: De coureurs mochten maximaal 18 rondes op een set banden afleggen. Dit zorgde ervoor dat de race voor elk team een driestopper werd en er was veel kritiek op de regel. De kritiek kwam vooral uit de hoek van teams die sterk waren op de banden, zoals Red Bull. Zij zagen door de regel, een deel van het voordeel wat ze normaal gesproken hebben verdwijnen.

Ondanks dat, verliep het raceweekend goed voor Verstappen. Hij was bezig met het dominantste seizoen ooit in de Formule 1 en ook in Qatar moest de rest van de grid eraan geloven. Het was tijdens de sprint nog even wennen: Hij moest de overwinning laten aan Oscar Piastri, maar hij werd wel voor de derde keer wereldkampioen tijdens de sprint. Na zijn tweede plaats kon hij mathematisch gezien niet meer ingehaald worden en zo won hij het kampioenschap met nog 6 races te gaan. Op de zondag was het weer business as usual. Verstappen won de race, gevolgd door Oscar Piastri en Lando Norris in de McLarens.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk