Max Verstappen wist de dans rondom de track limits te ontspringen bij de kwalificatie van de Grand Prix van Qatar. Met een ijzersterke pole als resultaat. Desondanks kreeg de regerend wereldkampioen, die deze zaterdag hoogstwaarschijnlijk zijn derde WK wint, er vragen over naderhand. Volgens de Red Bull Racing-coureur is een middenweg daarin vinden verre van makkelijk, waardoor het handhaven dikwijls uitdraait op een compromis.
Het handhaven van de track limits tijdens een F1-weekend. Een ondankbare, maar noodzakelijke taak voor de raceleiding. Maar wat is de achterliggende gedachte? Op het ene circuit komen die limieten weinig tot zelden ter sprake, terwijl die elders de hoofdrol lijken op de eisen in zowel de kwalificatie als race.
Verstappen ziet fundamenteel probleem track limits handhaven
Hoe denkt Verstappen over die track limieten? “Ja, het is moeilijk. Het is altijd moeilijk, eerlijk gezegd. Ik bedoel, het is makkelijk om er net overheen te gaan”, begint de Nederlander.
“Ik denk wel dat deze kerbs een beetje beter zijn. Ik denk niet dat mensen die echt wijd gingen, echt tijd wonnen. Het is gewoon een beetje vervelend, want als je wat wijder gaat, ga je onderuit en beschadig je mogelijk je vloer en verlies je zeker tijd. Dus ik denk dat dat al een groot voordeel is, vergeleken met de vorige keer dat we hier waren.”
Uiteindelijk zijn de baanlimieten nodig op circuits waar wijd gaan, vanwege eigenschappen, zoals uitloopstroken, tijdwinst oplevert, benadrukt Verstappen: “Ik denk dat de reden waarom we geen limieten zien in bijvoorbeeld Suzuka is, omdat het oldskool is. Als je eraf gaat, is er meteen grind.”
Circuits delen met motoren één van pijnpunten
“Natuurlijk heb je op sommige plaatsen, zoals Suzuka, al dubbele kerbs. En er zijn misschien track limits. Maar op de oudere circuits heb je het nooit over track limits. Dus ja, ik zou altijd liever die stijl van racen zien. Maar natuurlijk zijn er ook plaatsen die we delen met motoren en die houden van wat meer uitloop. En we moeten altijd proberen om een compromis te vinden. Maar soms doet het hen pijn. Soms doet het ons wat meer pijn, in termen van dit soort dingen”, concludeert de Nederlander.
Helmut Marko vindt dat de FIA op Losail International Circuit hiermee doorgeschoten is, de Oostenrijker ziet liever snel een oplossing, dan dat er maandag overleg plaatsvindt, terwijl de punten al zijn verdeeld.
0 reacties