Verstappen eens met Hamilton: ‘Dat is veel te weinig’

Verstappen eens met Hamilton: ‘Dat is veel te weinig’

door Michael Janiec

Max Verstappen sluit zich aan bij het argument dat de F1-bolides vanaf 2026 nog altijd te zwaar zijn. Net als Lewis Hamilton, zou de Red Bull-coureur liever een gewichtsvermindering zien die substantiëler is dan de door FIA en F1 onthulde afname 30 kilogram.

De progressieve gewichtstoename van moderne Formule 1-auto's is een punt van zorg geworden voor zowel coureurs als fans.

Hoewel de toename van veiligheidsmaatregelen, zoals de halo en strengere crashtests noodzakelijk zijn, heeft dit geleid tot zwaardere auto's die minder wendbaar en moeilijker te besturen zijn. Dit kan de races minder spannend maken en het racen (inhalen) beperken.

Daarnaast hebben de hybride motoren en batterijen, die cruciaal zijn voor de duurzaamheidsdoelstellingen van de sport, ook bijgedragen aan de gewichtstoename.

De FIA en F1 proberen deze trend tegen te gaan met nieuwe regels voor 2026, maar de geplande gewichtsvermindering wordt door velen als onvoldoende beschouwd om het probleem echt aan te pakken.

Verstappen net als Hamilton niet onder indruk van gewichtsafname F1-auto's in 2026

Zo ook Verstappen: “Je hebt minstens 100, 150 [kilo] nodig,” verklaarde de Nederlander.

Verstappen erkende de beperkingen van de huidige motor- en batterijtechnologie, maar bleef hopen op toekomstige regelgeving die een substantiëlere gewichtsvermindering mogelijk maakt zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

“Op dit moment, met hoe alles is… nee. Het is niet mogelijk (om het gewicht drastisch te verminderen). Dat heeft ook met de motor te maken, toch? De motor, de batterij; allemaal erg zwaar, lang en breed. Op dit moment is het wishful thinking, maar dat is zeker wat we nodig hebben om het wendbaarder en waarschijnlijk ook wat leuker te maken”, aldus de drievoudig WK.

Totdat je een ons weegt...

Het mes snijdt eigenlijk aan twee kanten: naarmate de auto’s zwaarder worden door de vele technologische snufjes, komt in principe meer kinetische kracht vrij bij botsingen. Om zijn beurt moeten bepaalde componenten, zoals de survival cell, versterkt worden. Dit gaat doorgaans weer gepaard met verdere gewichtstoenames.

Hoewel de veiligheid ook in zijn optiek vooropstaat, ziet Verstappen het liefste dat toekomstige innovaties op dat vlak enige tegengas zullen bieden: “Natuurlijk heeft de veiligheid veel gewicht toegevoegd, wat natuurlijk goed is, maar ik weet zeker dat we de dingen een beetje anders kunnen doen, maar het hangt af van de regels die je schrijft,” concludeerde de Red Bull-coureur.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk